In deze serie blogs neem ik jullie mee in de zoektocht en het leerproces van veulen naar rijpaard. Mijn zoektocht begon drie jaar geleden toen ik besloot dat ik een veulen wilde kopen als opvolger van mijn haflinger. Ik heb haar gekocht toen ze zes maanden jong was en naar huis gehaald. Maar hoe introduceer je zo'n jong paard nu bij andere paarden?
De situatie was nogal gecompliceerd. Jim stond namelijk op een plek alleen, omdat ik hem uit nood had moeten verhuizen. Hij was namelijk in elkaar geslagen in de kudde en kon daar niet blijven staan. Gelukkig mochten we op een weitje in de buurt staan, met als vooruitzicht dat hij samen met de 2 pony's daar in een kudde zou staan. Het plan werd: eerst Noura even rustig laten wennen in een wei naast Jim, dan samen met Jim zetten en dan de 2 koppels van 2 samen voegen tot een kleine kudde van vier.
Wel heb ik ze vanaf begin af aan wel dingen samen laten doen. Samen een korte wandeling door het bos, samen eten, samen poetsen.
Het apart staan had ook nog een andere reden. Ik wist niet precies wanneer Noura ontwormd was en het vermoeden was dat ze spoelwormen had. Dus in overleg met de dierenarts al redelijk snel een wormenkuur gegeven. Dat was hard nodig, dus 10 dagen later weer een kuur. Er kwamen aardig wat wormen af na die eerste kuur. Dus voorlopig moesten ze nog wel even apart blijven tot ze helemaal schoon was, om besmetting te voorkomen.
Jim begon steeds meer interesse te tonen over het draad. Dat was een goed teken, want door het gedoe in de kudde had hij voernijd ontwikkeld en ging hij meteen al in de aanval. De aanval is de beste verdediging zal hij gedacht hebben. Maar met de kleine Noura ging het redelijk snel wel goed met een draadje er tussen.
Toen ze schoon was hebben we ze dan ook meteen bij elkaar gezet, want een veulen alleen is niet goed. Toch was het wel spannend, vooral vanwege Jims voernijd. Noura kende de paardentaal gelukkig goed en stelde zich onderdanig op. Naast gras op de wei, hadden we ook hooibakken staan. We hebben er 3 in de wei bij gezet, zodat ze altijd ergens kon eten als Jim lelijk zou doen. Maar vanaf het eerste moment was het dikke mik en werd er samen gegeten 🥰
Sterker nog, Jim werd erg beschermend tegenover Noura. Een echte peetoom. We stonden op een camping en wanneer er vreemde paarden in de wei naast kwamen, stond Jim er meteen tussen als buffer. Wat Noura overigens niet per sé heel leuk vond, want zij wilde best kennis maken met de buren.
Helaas konden we op deze plek niet blijven, omdat de bodem niet goed was voor mijn geblesseerde Jim. Het werd te glad en te soppig bij nat weer. Dus besloten we te verhuizen naar een paddock paradise met zandpaden. Een stevige bodem. En met nog meer paarden, waaronder een jong dier. Wat voor Noura toch veel beter zou zijn. Zo verhuisden ze samen naar hun nieuwe stek en begon de introductie opnieuw.
En ook hier wierp Jim zich op als beschermende peetoom.
Al met al is dit het stappenplan dat we gevolgd hebben:
Een geschikte plek zoeken met meerdere paarden. Voor een jong paard is het noodzakelijk om minimaal 1 leeftijdsgenootje/jong paard te hebben om te kunnen spelen. Daarnaast ben ik voorstander van een gemengde kudde met verschillende leeftijdsgenoten, zodat het jonge paard ook leert van de ouderen.
Eerst wennen met een draad ertussen. Desnoods een dubbele draad met 50cm of een meter er tussen, zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen. Dit mag zo lang duren als nodig. Je wilt dat de basis goed is voor ze bij elkaar gaan.
Wanneer ze voor het eerst bij elkaar gaan is eten een goede afleiding. Maar zorg óf voor een weide waar voldoende gras staat óf voor meerdere hooiplekken, zodat daar geen gedoe over ontstaat. Houd een minimum aan hooiplekken aan van het aantal paarden + 1. Meer is altijd beter. En bij elke voerplek moet genoeg ruimte zijn om weg te kunnen rennen als dat nodig is.
Een veulen moet nog wel wennen aan slowfeeders, dus bied op meerdere plekken hooi zonder net aan.
Wen eerst een paar uurtjes. Als het goed gaat, kan het zo blijven. Maar als er onrust is, is het verstandig om de nachten nog even uit elkaar door te brengen. Dat kan per kudde verschillend zijn.
Geniet van het leven in de kudde, van de omgang met elkaar en van het opgroeien tussen de paarden van je jonge dier. Des te beter de omstandigheden, des te fijner verloopt de opvoeding en het opgroeien.