Jaaa, hallo allemaal! En welkom bij mijn tweede gastblog hier op de blog van Equinemarkt. In de eerste blog, die je hier vind, heb ik mezelf voorgesteld en je uitgelegd hoe het telepathisch communiceren met dieren precies werkt. In deze blog ga ik je vertellen hoe ik het communiceren met dieren inzet. Wanneer is het handig om met je paard te laten communiceren? En kun jij het zelf ook leren?
Toen ik in de vorige blog uitlegde hoe telepatisch communiceren met dieren werkt, vertelde ik je ook dat ik communiceer met de ziel van het dier. Communicatie op zielsniveau, dus. Dat betekent dat iedereen die een ziel heeft, kan communiceren op zielsniveau. Alles wat leeft heeft een ziel; mensen, dieren maar bijvoorbeeld ook planten. Dat betekent dus ook dat alle mensen kunnen leren communiceren met dieren, zolang ze ervoor open staan. Jij kunt dit dus ook leren!
Veel mensen zijn verbaasd als ik dat vertel. Sommigen kunnen gewoon echt niet geloven dat het communiceren met dieren ook voor hen is weggelegd. Toch is het wel echt zo. Wat ik kan, kan jij ook (leren)!
Maar, waarom zou je willen leren communiceren met dieren? Wat is daar de meerwaarde van?
Omdat ik een periode in mijn leven kende waarin ik niet geloofde dat ik met dieren kon communiceren en het daardoor dus ook niet lukte, weet ik óók hoe het is om niet met dieren te communiceren:
Best. Wel. Saai.
En nu maak ik een grapje hoor. Maar ik meen het ergens ook wel; communiceren met dieren is goud. Goud voor de band met je dieren. En goud voor jouw ontwikkeling. En het maakt je leven met je paard gewoonweg vele malen leuker.
Want, stel je eens voor, hoe fijn is het als jij aan je paard kunt vragen in welke activiteit hij zin heeft? Of als je hem kunt vragen aan welke supplementen en kruiden hij behoefte heeft? Of als je hem zelf kunt uitleggen dat de koeien, die jullie tegenkomen tijdens een buitenrit of wandeling, alleen maar heel erg nieuwsgierig zijn en verder helemaal niet zo eng als je paard denkt?
Als je met je paard leert communiceren, maakt het je leven een stuk makkelijker. Je kunt dingen met je paard bespreken, vragen en overleggen. Je kunt dingen uitleggen. Je paard ergens op voorbereiden. Je leert je paard ook veel beter begrijpen, omdat je kunt vragen waarom hij bepaald gedrag laat zien. Je gaat zijn denkwijze begrijpen. En de manier waarop paarden de wereld waarnemen. De manier waarop paarden denken.
Het mooiste compliment dat ik ooit heb gekregen van een dier, kwam van een ouder manegepaard. Op vakantie maakte ik een buitenritje op zijn rug en terwijl we reden, maakte ik contact met hem. Om hem te bedanken dat hij mij op zijn rug droeg. Het paard reageerde verbaasd. Hij had nog nooit een mens ontmoet dat met dieren kon communiceren. Daarom legde ik hem uit dat er mensen zijn die dat kunnen. Maar dat er nog niet zoveel mensen zijn die dat doen, omdat veel mensen niet geloven dat dat mogelijk is.
Het paard merkte dat ik hem en zijn denkwijze begreep en zei, nog steeds verbaasd, ‘’wow, jij bent bijna meer paard dan mens!’’. En hoewel ik toch écht een mens ben, begreep ik zijn reactie. Ik begreep wat hij dacht, voelde en ervoer. En daar hield ik rekening mee. Mijn gedrag deed hem meer aan paardengedrag denken dan aan het gedrag wat hij gewend was van mensen.
Zoals ik al schreef, is het communiceren met dieren fantastisch voor de band tussen jou en je paard (of ander dier). En: het is ook nog eens een geweldige boost voor je eigen ontwikkeling. Want, op het moment dat jij leert hoe je dieren kunt verstaan, ben je ook in staat om hun lessen te ontvangen. En dat is het mooiste wat er is.
Dieren zijn wijze leermeesters. Sterker nog, voor mij zijn mijn dieren mijn beste leermeesters. Dieren voelen namelijk alles van ons aan. Hoe wij ons voelen. Wat we denken. Waar we over piekeren. En, als je ervoor open staat, zijn ze eigenlijk altijd bereid om ons van feedback te voorzien. Het komt regelmatig voor dat één van mijn eigen dieren even tussendoor, terwijl ik langsloop, zegt ‘’het komt wel goed’’. Of: ‘’maak je geen zorgen’’. Of: ‘’volgens mij moet je even wat rust nemen’’. Soms kunnen ze zelfs een beetje confronterend zijn. Liefdevol confronterend, dat wel.
Juist doordat dieren zo in verbinding staan met hun intuïtie, voelen ze vaak aan wat goed is. Goed voor zichzelf, maar ook wat goed is voor ons. De dieren denken vanuit liefde, in plaats vanuit angst. Ik kan mijn dieren altijd om advies vragen en tot nu toe heeft dat altijd goed uitgepakt. De dieren staan altijd voor ons klaar om te helpen en zijn vele malen wijzer dan dat de meeste mensen doorhebben. Dus, door te leren communiceren met dieren, doe je niet alleen je dier een enorm plezier, maar ook jezelf. Ik kan me inmiddels geen leven zonder diercommunicatie meer voorstellen!
Om te leren communiceren zijn er allerlei boeken die je kunt lezen, podcasts die je kunt luisteren (mijn podcast vind je hier) en cursussen die je kunt volgen. Mocht je niet de ambitie hebben om te leren communiceren met dieren, maar je paard wel graag beter leren begrijpen of hem nu eindelijk vragen waarom hij bepaald gedrag laat zien? Je kunt altijd een consult aanvragen bij mij of een andere dierentolk. Kies iemand bij wie jij je prettig voelt, want elke dierentolk heeft zijn eigen werkwijze.
Mocht je geïnspireerd zijn en zelf ook willen leren communiceren met dieren, houd dan zeker de Equinemarkt blog in de gaten. In de volgende gastblog ga ik je namelijk wat tips geven die jou gaan helpen om in contact te komen met je paard. Voor nu: dankjewel voor het lezen en tot de volgende keer!