Achterwaarts leren gaan is belangrijk voor de gezondheid van je paard. Door je paard dit goed aan te leren voorkomt het heel veel problemen.
Veel paarden kunnen achterwaarts, maar dan in standje giraf. Dit is nu net wat je wilt voorkomen. Want in standje giraf drukken ze juist de rug weg en kunnen ze niet leren om hun buikspieren te gebruiken en hun rug bol te maken.
Wil je een goede en getrainde achterhand hebben en een paard wat jou kunt dragen zal je hem dit echt moeten aan leren. Dit kun je natuurlijk niet doen door in ene keer de hele bak achterwaarts te gaan. Dit moet je langzaam opbouwen.
Ik hoor regelmatig in een manege les zeggen; zet je paard stil en vraag je paard enkele passen achteruit, dit komt ook terug in enkele dressuurproeven.
Wat mij opviel is dat dit achterwaarts gaan bij veel mensen bij de enkele passen blijft en vanuit het zadel kan ik dit best begrijpen. Alhoewel je het in de western heel vaak terug ziet komen in de patterns die gereden moeten worden of juist de oefeningen in verschillende disciplines.
Hoe kun je het je paard het beste aanleren
Je begint met aanleren door je paard aan de hand een pasje achterwaarts te vragen en daarvoor te belonen, Daarna kun je gaan focussen op het hoofd laag houden en steeds wat meer pasjes vragen.
Wil je het verder uitbreiden en niet te saai maken dan kun je bijvoorbeeld de L- shape neerleggen en deze in stukjes achteruit doen. Maar let op waar het hoofd is anders ga je voorbij aan het nut van de oefening. Of leg bijvoorbeeld een labyrint neer en werk hierin achteruit en vooruit.
Vervolgens kun je ook rechte lijnen langs een korte zijde nemen en dit uitbreiden naar langs de lange zijde van een bak. Let bij dit alles wel op dat ook paarden spierpijn krijgen en je moet dit wel echt afwisselen.
Het is bij hun net zoals bij ons; als je al maanden niet meer geweest ben en dan ineens een spinles gaat doen, dan weet je ook hoe jij daarna bent.
Waarom zou ik mijn paard leren om achterwaarts te gaan.
Er zijn heel veel verschillende redenen om je paard te leren achterwaarts te gaan. De belangrijkste is zeker het juiste gebruik van de rug en leren dragen vanuit de achterhand.
Nu zijn er mensen die vinden dat je niet op een paard moet zitten en dat mag, ieder zijn ding. Maar ook dan is het van belang dat je paard leert om zijn rug goed te gebruiken. Zodat, je geen hangbuik krijgt of een super holle rug.
Je paard dit aanleren helpt met zoveel gebeurtenissen.
Vaak begint het al met de poetsplaats opvragen. Paarden hebben vaak moeite met smalle plaatsen of ruimtes. En! Een paard denkt over het algemeen voorwaarts. Dus als je paard alleen maar voorwaarts denkt, is het soms handig om je paard achteruit in te parkeren en heb je minder problemen. Zeker op plaatsen waar je niet de ruimte hebt om te draaien.
Vaak kom ik bij klanten en hun paarden verstijven dan in de trailer en kunnen er niet meer uit. Het eerste wat je dan wilt weten is of je paard wel achteruit kan. Vaak zoeken zij dan de opening van het deurtje aan de voorkant als je die openlaat en duiken over de voorbalk heen.
Sommige mensen schaffen speciaal een trailer aan waarbij het paard er ook aan de andere kant weer uit kan. Dit is natuurlijk super handig, maar levert problemen op als deze trailer een keer niet tot je beschikking is.
Als je een trailer hebt waarin jij je paard niet veilig kunt laten omdraaien is het beter om een goede basis te hebben in het achterwaarts gaan. Dit scheelt echt heel veel moeite en blessures bij jou en je paard.
Tot slot
Nog 1 hele belangrijke tip; heb geduld en vooral plezier als je begint aan deze reis.
Het heeft tijd nodig en je hoeft er geen haast mee te maken. Het is veel belangrijker om de oefening goed uit te voeren, dan snel en veel.
Dus let op de positie van het hoofd, deze moet laag zijn, ongeveer schoft hoogte. Je wilt het hoofd ook zoveel mogelijk recht voor het lichaam hebben en is het dus belangrijk om de druk vanuit het midden van de boeg te geven.
Heel veel plezier!