In ons kleine, regenachtige landje komt het helaas vaak voor dat het regent. Gemiddeld regent het in Nederland zo’n 120 tot 155 dagen lang! Dit kan natuurlijk voor erg modderige weilanden zorgen, waardoor we het helaas niet kunnen voorkomen dat de paarden soms in de modder staan. Maar hoe is precies de wetgeving hiervoor? Waar moet ik aan denken als ik geen droge weilanden of paddocks beschikbaar heb voor mijn paarden?
Allereerst is het goed om te weten dat het nodig is om een droge ligplaats aan te bieden voor je dieren. Dit betekent dat het paard best in een weiland mag staan dat modderige stukken heeft, als er maar plekken zijn waar het paard schoon en droog kan liggen.
Heb je geen droog stukje in je paddock of weiland? Zorg er dan voor dat het paard er niet 24/7 in staat, zodat het paard wel de mogelijkheid heeft om de hoeven te drogen. Staat je paard dus overdag buiten, maar gaat het ’s avonds op stal? Dan hoef je nog niet veel zorgen te maken.
Wanneer je paard veel in de modder of andere viezigheid staat, is het wel verstandig om de hoeven en voornamelijk de kootholtes goed in de gaten te houden. In de modder zitten namelijk hele vervelende bacteriën die mok of andere vervelende aandoeningen kunnen veroorzaken.
Het beste is om te voorkomen dat het weiland zo modderig wordt dat er geen droge plek aanwezig is voor de paarden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een schuilstal te plaatsen, of een stuk van het weiland of paddock te verharden met betonplaten of speciale “mudcontrol” platen die ervoor zorgen dat de paarden altijd droge voeten hebben.
#modder #weiland #nattigheid