Hoihoi!
Afgelopen zondag ben ik naar het Natuurpark Lelystad geweest. Dit stond al een tijdje op de planning en nu was ik in de buurt én het was mooi weer!
Natuurpark Lelystad ligt net buiten Lelystad en is een park waarbij verschillende dieren gehouden worden in afgezette stukken land. Een echt verblijf kan ik het niet noemen, want ze hebben heel veel ruimte. Hierdoor kan het goed voorkomen dat je niet alle dieren ziet tijdens een bezoek.
In dit park hebben ze elanden, edelherten, Pater Davidsherten, otters, bevers, Przewalskipaarden, Wisenten, wilde zwijnen en ooievaars. Ook vliegen er nog veel meer vogels rond natuurlijk. Het is toegankelijk opgezet, waardoor je niet ver hoeft te lopen om de dieren te zien. Bij sommige stukken kun je ook door hun leefgebied lopen.
Bij binnenkomst zag ik direct al een buizerd vliegen:
Onderweg richting de elanden kwam ik dit bezige bijtje tegen:
De elanden heb ik niet gespot, ik liep door het gebied van de Pater Davidsherten naar de wilde zwijnen. En daar viel ik met mijn neus in de boter, want er stond een groepje zwijnen mét biggen dicht bij het hek!
Na de zwijnen ben ik doorgelopen naar het gebied van de edelherten. Ik heb hier één hert gezien met een prachtig gewei. Daar zat ook een reiger in een boom te poseren!
Langs de ooievaars liep ik terug naar de auto, want ik was mijn fles water vergeten. Die had ik wel nodig met de warmte van zondag!
Vervolgens ben ik naar de Przewalskipaarden en de Wisenten gelopen. Deze paarden heb ik even staan bekijken, maar die zijn toch echt wel anders dan onze gedomesticeerde paarden.
Er zijn (volgens mij) nog maar twee Przewalskipaarden in het park. Er staan wel Exmoor pony's bij de kudde. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze de Przewalskipaarden in het park laten uitsterven, waarom dat is weet ik niet. De twee paarden die er nog zijn, zijn wel maatjes!
De Wisenten lagen lekker in de schaduw
Vervolgens ben ik nog langs de Pater Davidsherten gelopen. Twee hadden het erg warm en zochten verkoeling in het water.
En hier stond een mannetje die heel erg zijn best moest doen om het groepje vrouwtjes bij hem te houden.
De elanden, otters en bevers heb ik helaas niet gezien. Des te meer reden om hier nog eens naar terug te gaan! Het is echt een aanrader. Het voelt alsof je een wandeling door een groot natuurgebied loopt waarbij je dus tussendoor allemaal wilde dieren tegen kan komen. Volgens Google was het drukker dan normaal, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig van gemerkt.
Nog een pluspunt; toegang tot het park is gratis! Je betaalt enkel €3 voor het parkeren. Er zit nog een mooi restaurant en een winkeltje bij ook.
Ik heb me enorm vermaakt en ben ook zeer tevreden met de foto's die ik geschoten heb!