Het is een van de meest gestelde vragen rond de jaarwisseling. Of je nog goede voornemens hebt, of doelen voor het nieuwe jaar die je wilt behalen. Meer dan eens blijft dit bij een vaag voornemen, of een doel dat te moeilijk of te gemakkelijk te behalen is. Hoe stel je nu een doel dat je ook daadwerkelijk behaalt? En hoe zorg je ervoor, dat je gemotiveerd blijft als er een tegenslag op je pad komt?
“Een doel zonder een plan is slechts een wens”
Allereerst is het belangrijk om je doel slim, of beter gezegd SMART, op te stellen. Velen van jullie hebben op school of tijdens de opleiding wel te maken gehad met de afkorting SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wanneer je doelen volgens dit lijstje opstelt, zal je merken dat het gemakkelijker wordt om ze te behalen.
“Ik wil beter worden in dressuur” is best een vaag begrip. Want, als je één kilo kwijt bent, heb je in feite je doel al bereikt. Zorg dus dat je het doel specifiek maakt. “Ik wil L2 starten” is al veel specifieker. Maak het daarnaast meetbaar. Op die manier kun je ook tussendoelen stellen. “Om de L2 te behalen, moet ik eerst B en L1 starten”. Aan de hand van de winstpunten kun je in de gaten houden of je de tussendoelen (B & L1) behaald hebt. Zorg daarnaast dat het doel acceptabel is. Stel jezelf de vraag waarom je L2 wilt starten, en wat de motivatie daarachter is. Wanneer je weet waaróm je beter wilt worden in de dressuur, zal je merken dat het behalen van je doel niet alleen makkelijker, maar ook leuker wordt!
“Doelen zijn dromen met deadlines”
Zorg ervoor dat je doel realistisch is. Wanneer je L2 wilt starten, moet je eerst in de B en L1 10 winstpunten verzamelen. Red jij het in je tijdsplanning om vaak genoeg op wedstrijd te gaan om dit te behalen? Houdt daarbij rekening met wedstrijden waarbij je wellicht helemaal geen winstpunten haalt. Wees niet bang om onderweg naar je einddoel je planning te veranderen! Zeker in de paardenwereld gebeuren er soms onvoorziene dingen waardoor je even niet op wedstrijd kan. Denk aan de coronacrisis, of je paard raakt kreupel.
Maak als laatste je doelen tijdgebonden. Hierdoor wordt het ook makkelijker om je einddoel te behalen, zeker wanneer je al tussendoelen gesteld hebt. Bij elk tussendoel dat je gehaald hebt, wordt het leuker en spannender om richting je einddoel te komen.
“Het enige dat tussen jou en je doel staat, is alles wat jij jezelf vertelt dat je het niet kan”
Maak je doelen dus tastbaar. In plaats van ‘Ik wil beter worden in dressuur’, zeg je; ‘Ik wil beter worden in de dressuur, daarom stel ik het doel om vòòr 31 december 2022 ten minste èèn keer L2 te starten. Dit doel behaal ik door voor 30 april 2022 L1- startgerechtigd te zijn’.
Heb jij goede voornemens of doelen gesteld voor 2022? Laat het weten in een reactie hieronder!