Sinds juli afgelopen zomer beheer ik mijn eigen paddock paradise. Het lag totaal niet in de planning, nooit gedacht dat dit mij zou gebeuren, maar toen ik het aanbod kreeg kon ik geen nee zeggen π
Ik zoek al een tijdje naar een plek om een soort dagboek te maken om vorderingen bij te houden. Bokt vond ik niet echt meer de plek, maar hier voelt dat beter. Ik laat jullie graag ons paradijsje zien (al is het nu met dit water meer paddock hell af en toe, maar goed, kleinigheidje...) vanaf toen ik er kwam te staan tot.... het klaar is? En dat is nooit heb ik wel geleerd, dus π
Allereerst hoe het was toen ik er kwam staan. Dat was in december 2020. Een plattegrondje, want dat is het meest overzichtelijk.
Het witte gedeelte links is de parkeerplaats, het grijze er naast is verharding, het paarse de schuilstal, het bruine de mesthoop. We hebben 4 weides, waarvan de aparte weide de speelwei is. Deze gebruiken we ook in de winter en mag kapot gelopen worden. Het gedeelte rechts is opgedeeld in 3 weitjes, die we vorig jaar door middel van strookbegrazing hebben laten afgrazen. Daar omheen loopt een track, we hebben een bak/grote paddock van 20x40 en nog een pad middendoor. Een soort 8-vorm dus.
Achter de bak hebben we nog een kleine groenstrook met 3 schietwilgen.
En dan wat foto's voor het werkelijke beeld π
Vorig jaar winter. Jim en Noura op de speelwei, nog apart van de rest. Het had gevroren en de boel was mooi droog.
De schuilstal met waterbak
De track met voerbak in de hoek
De bak, toen ook met 2 voerbakken
Doodlopend stuk bij de stal
Parkeerplaats
In de stal
De bak toen het ging dooien en regenen...
Grauwe wilg. Deze snoeien ze zelf. En ik af en toe als er wat tegen het draad komt. Wat ze dan uiteraard weer mogen op eten.
Omdat het in de bak te nat/drassig werd, hebben we de voerbakken naar de verharding verhuisd.
En precies op tijd, want toen kregen we sneeuw.
We hebben met de sneeuwperiode tijdelijk stro in de stal gehad, maar normaal waren het kale stenen. Om het toch wat comfortabeler te maken, hebben we aan 1 kant rubberen matten neergelegd.
Ook vond ik dat ze meer moesten lopen. Na de winter hadden we alle voerplekken bij de stal. Maar dat is nu net niet het concept van een PP. Als proef hebben we een voerplek op de track gemaakt. Nog als proef met rubberen tegels, want dan konden we het makkelijk weghalen als het niet zou werken.
En ook toen ging het weer regenen.... We konden er helaas niets aan doen op dat moment.
De paarden hebben er overigens niet zo'n last van. Maar wij met de kruiwagens des te meer π
En toen brak de zomer eindelijk aan! En de periode dat ik het mocht overnemen.
Daarover in een volgende post meer π