Het klinkt al als een nachtmerrie, je paard is te water geraakt en kan er op eigen kracht niet uitkomen. Of, nog erger, je auto is met trailer en al in de sloot terecht gekomen en je paard zit er nog in. Het water stijgt, en je hebt geen idee wat je moet doen. Gelukkig bestaat er het Horse Rescue Team. Zij geven door het hele land cursussen aan brandweerlieden om ervoor te zorgen dat jouw paard het er goed vanaf brengt.
Het Horse Rescue Team is opgericht door Harko Kwakernaat. Hij heeft zijn jarenlange kennis en ervaring als menner en brandweerman gecombineerd in het ontwikkelen van cursussen en trainingen wanneer het gaat om het redden van grote (landbouw)huisdieren. Samen met zoon Tim Kwakernaat is het bedrijf volledig erkend om trainingen en cursussen te geven. Vorig jaar mocht ik mee kijken tijdens zo’n training.
Eigen veiligheid eerst
Wat er tijdens deze trainingen met klem verteld wordt; denk aan je eigen veiligheid. Paarden zijn onvoorspelbaar, en het zijn vluchtdieren. De hoeven van een paard kunnen hard aankomen en ze zijn ontzettend sterk. In tegenstelling tot koeien, die zich volledig overgeven wanneer ze in een benarde situatie terecht komen, zal een paard blijven vechten om weg te kunnen komen. Het is dus belangrijk om daar rekening mee te houden, zodat je geen trap krijgt van het paard, en dat je het paard niet kwijt bent op het moment dat het weer vaste grond onder de voeten voelt.
Tijdens de training wordt er een noodsituatie nagebootst. Er is een trailer op zijn kant terecht gekomen, en het paard zat er nog in. Natuurlijk is dit een plastic paard, en geen echt paard (die komt later). Het paard ligt in een tweepaardstrailer. Voordat er actie ondernomen wordt, moet er eerst bedacht worden wat er gaat gebeuren. Kunnen ze het paard uit de trailer krijgen, moet de trailer daarvoor eerst op zijn kant gezet worden. Natuurlijk zal een paard in een gekantelde trailer in paniek zijn. Hij zal proberen de boel af te breken, of hij staat al in de trailer. Om het paard te kalmeren, kan er een dierenarts gevraagd worden om het dier te sederen. Dit geeft echter ook weer een nadeel; een verdoofd paard is een stuk zwaarder.
Waar houd je rekening mee, als er een trailer op zijn kant ligt? De achterklep valt natuurlijk niet open, dus voordat je de klep open trekt zal je een standaard nodig hebben die de klep vastzet zodat deze niet weer dichtklapt. Er komt dus een heleboel bij kijken voordat het paard uit de trailer gehaald kan worden.
Noodhalster
In alle reddingsoperaties is het belangrijk dat er een noodhalster aangelegd wordt. Dit zijn touwen van ca vier meter lang met een lus aan het einde. Hierdoor heb je heel snel een stevig halster wat om elk paardenhoofd past. Deze zijn stevig genoeg zodat ze niet breken als er veel kracht op komt, zoals wel met de nylon halsters kan gebeuren. Het is dan ook raadzaam om noodhalsters op stal te hebben. Ook wanneer er bijvoorbeeld brand uitbreekt zijn deze halsters makkelijk te gebruiken.
De brandweerkazernes bepalen zelf wat voor extra materialen zij op de wagen hebben. Zo hebben zij materialen die aangepast zijn op de omgeving waar zij rijden. Niet elke wagen heeft dus een kistje voor paardenreddingen. Veel spuitwagens hebben deze wel. Er zijn natuurlijk wel wat dingen om te bedenken met de materialen die ze wel hebben, zoals een slang of een touw.
Het Horse Rescue Team biedt op hun website allerlei materialen te koop aan, die kunnen helpen bij de redding van paarden en vee. Ook hebben zij een boek waarin ze tips en voorbeelden uit de praktijk geven. Dit boek is te koop op Dierenredmateriaal.nl.