Foto op omslag: De drie winnaars, v.l.n.r.: Boyd Exell, Bram Chardon en Glenn Geerts. Foto: Richard Juilliart voor FEI
De Nederlandse menner Bram Chardon heeft zondagavond de FEI Driving World Cup in Leipzig gewonnen. Hij neemt hierbij de titel terug die hij in 2020 verloor aan de Australische Boyd Exell. Met zijn zus Lianne Chardon als navigator en Maurits Hallo als groom achterop, versloeg hij Exell met zeker vier seconden in een spannende drive off nadat hij al sinds dag 1 de leiding in handen had.
Exell, die hoopte op zijn tiende titel, moest genoegen nemen met de tweede plaats. Hij had Emma Olsson als navigator en Hugh Scott Barrett achterop de wagen mee.
De bronzen medaille ging naar huis met de Belg Glenn Geerts, die vrijdag nog vierde stond. Zijn team bestond uit Charlotte van Gorp en Rodrigo Verstraeten.
De finale is hier terug te kijken.
Bram Chardon in actie tijdens de marathon finale. Foto: Richard Juilliart voor FEI
De sfeer in de Leipziger Messe was voelbaar spannend aan het begin van de laatste ronde. De tribunes zaten vol met fans die klaar waren voor de terugkeer van de finales, nadat er in 2021 geen World Cup plaats heeft gevonden. De laatste ronde van zondag was er een voor de recordboeken.
Bram Chardon ging de laatse ronde in aan de leiding, met 0 strafpunten. Exell zat hem op de hielen met slechts 3.78 seconden achterstand, minder dan 1 balletje die vier strafpunten waard is. De Belgische Drieg Degrieck stond derde met 8.48 seconden op de tijd, waarmee hij zeker nog in de running was.
Het parcours van zondag was ontworpen door de Nederlander Jeroen Houterman. Deze was gelijk aan het parcours van vrijdag om de rijders tegemoet te komen vanwege het missen van verschillende kwalificaties door coronamaatregelen.
Twee marathon doorgangen waren geplaatst aan beide kanten van de arena, met een brug er tussen in. In het midden stond een krappe hindernis met slechts enkele centimeters speling aan beide kanten van de pionnen.
De rijders hadden verschillende mogelijkheden met betrekking tot de route die ze zouden rijden. Subtiele controle van de paarden en een constante communicatie tussen het hele team zou de sleutel tot de overwinning kunnen zijn.
Glenn Geerts in actie tijdens de marathon. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Slechts drie teams haalden het tot de barrage. Zowel Koos de Ronde (die in 2013 nog de titel wist te pakken), Degrieck, de twee Duitsers Michael Brauchle en Mareike Harm (die overigens de eerste vrouwelijke rijder is die meedeed aan de World Cup Finals), haalden het niet.
Geerts was de eerste die in actie kwam tijdens de barrage. Hij miste een doorgang waardoor hij 10 extra strafpunten kreeg, bovenop de 8 van de gevallen balletjes. Hij kruiste de finish na 146.57 seconden, en eindigde de dag met een totaal van 323.73 seconden.
Chardon was de volgende. De eerste ronde finishte hij slechts een tiende langzamer dan Exell waarbij hij vier strafpunten verzamelde. De 28-jarige liet zien dat hij als zoon van meervoudig wereldkampioen IJsbrand Chardon het rijden niet van een vreemde heeft. Hindernis acht kostte hem wel vier strafpunten, maar hij kruiste de finishlijn in 118.39 seconden waardoor hij op een totaal van 258.72 seconden eindigde. Zou het genoeg zijn voor de titel?
Het was niet de dag van Exell. Ook hij kreeg vier strafpunten en finishte binnen 122.62 seconden. Zijn totaal kwam uit op 262.82 seconden, onvoldoende om de Nederlander voorbij te gaan.
Boyd Exell in actie tijdens de FEI Driving World Cup Final. Foto: Richard Juilliart voor FEI
"Het was een mooi gevecht," zei Exell, terwijl hij Chardon en zijn team feliciteerde. "Bram is jong, vaardig en gretig, en dat motiveert me."
"Ik raakte een beetje uit balans richting de brug," klaagt hij. "Maar elke plek op het podium is een goede plek."
Glenn Geerts was compleet verrast met zijn bronzen medaille. "Ik ben nog steeds in shock, dit had ik echt niet verwacht," zei hij. De Belgische ruiter gebruikte zelfs zijn outdoor-paarden. Dat wierp zijn vruchten af. "Ik ben echt heel blij met mijn jongens vandaag!"
"Derde zijn op het podium tussen deze twee heren is een kleine overwinning an sich," zei Geerts. "Ik was een beetje de weg kwijt in de barrage omdat het een andere route was. Ik keek niet echt naar de route van de barrage gisteren, omdat ik ervan overtuigd was dat ik het niet tot de top drie zou halen. Het gat met deze twee andere rijders was gewoonweg te groot, maar ik ben superblij om op het podium te staan en mijn land op deze manier te representeren."
Een gefocuste Chardon in de finale. Foto: Richard Juilliart voor FEI
"Ik werd vandaag echt super zenuwachtig," zei Bram Chardon, die zijn zenuwen duidelijk overwon wanneer het moest. Hij plande om op safe te gaan in de eerste ronde, maar toen hij Exell's rondje zag werd duidelijk dat dit geen optie was. "Ik had een pech foutje," zegt hij over de vier strafpunten, "maar uiteindelijk lukte het toch. Het is de fitheid van de paarden die mij vandaag de overwinning brachten. En net zoals twee jaar geleden, daagde hij (Exell) me enorm uit, maar ik heb het gedaan."
Opgewonden zag Chardon zijn naam weer op de cup verschijnen en hij is van plan om zijn paarden flink te verwennen en de overwinning goed te vieren met zijn familie na de prijsuitreiking.