Foto op omslag: Eva Nagiller in actie tijdens de wereldkampioenschappen in Boedapest, Hongarije. Foto door Lukasz Kowalski voor FEI
Top voltigeur Eva Nagiller vertelt ons alles over deze spectaculaire tak van de paardensport.
's Werelds beste voltigeurs zullen volgende maand laten zien wat ze waard zijn tijdens de FEI World Cup Finals in Leipzig. Simpel gezegd turnen op de rug van het paard, is voltige een harmonieuze samenwerking tussen paard en atleet dat acrobatische vertoningen van vaardigheid en precisie creëert.
Degene die dit de elite-voltigeurs niet eerder in actie hebben gezien, zouden echt de livestream van Leipzig moeten bekijken. Er zijn individuele mannen en vrouwen competities, net als een Pas De Deux waarin we duo's in actie zien.
Hoewel sommigen nieuw zijn bij de voltige, is het wel een sport met een lange geschiedenis. De sport dateert tot zo'n 2.000 jaar terug tijdens de Romaanse Spelen waarbij acrobatiek en artistiek rijden werd uitgevoerd vanaf de rug van een bewegend paard. De sport werd zelfs op de Olympische Spelen van Antwerpen in 1920 vertegenwoordigd en er was een demonstratie bij zowel de spelen van 1984 in Los Angeles als in Atlanta, 1996.
De FEI pakte de sport in 1983 op en het wordt steeds sterker terwijl het honderdjarig bestaan van de FEI wordt gevierd. Voltige is een centraal onderdeel van de Wereldruiterspelen sinds de oprichting in 1990. De sport zal niet alleen tijdens de FEI Vaulting World Cup Finale vertegenwoordigd worden, maar ook tijdens de FEI Wereldkampioenschappen in Herning.
Een van de favorieten voor Leipzig en Herning dit jaar is de Oostenrijkse Eva Nagiller, die vorig jaar nog op het podium terecht kwam tijdens de wereldkampioenschappen en in 2019 bij de Europese kampioenschappen. Ook is zij voormalig Europees junior kampioen.
De 25-jarige, die op haar eerste FEI Vaulting World Cup zal staan dit jaar, had geen connectie met de paardensport in haar jeugd. Ze werd geïntroduceerd bij de sport vanwege een vriend.
"Ik heb het met haar gewoon geprobeerd, en sindsdien kan ik er niet meer bij wegkomen!" vertelt Eva. "In eerste instantie was het vooral het gymnastieke deel wat me aansprak in de voltige, de focus lag totaal niet op het paard in het begin. Maar al snel realiseerde ik hoe gaaf het was om de gymnastische elementen te kunnen beheersen vanaf de rug van het paard en in harmonie met het paard. Voor voltige was ik nog niet in contact gekomen met andere takken van de paardensport. Omdat ik gelijk om was bij het voltige, heb ik ook niet meer aan andere sporten gedacht."
Eva Nagiller in actie tijdens de wereldkampioenschappen in Boedapest. Foto door Lukasz Kowalski voor FEI
De brede aantrekkingskracht van voltige zorgt ervoor dat de FEI contact blijft houden met mensen die geen familieband met paardensport hebben, of mensen die al geïnteresseerd zijn in gymnastiek en acrobatiek. Een succesvolle voltigeur kan vergelijkbare eigenschappen hebben als ruiters en amazones, maar natuurlijk zitten veel mensen liever op een paard dan er een handstand op uit te voeren.
"Boven alles, is het belangrijk dat een goede voltigeur gevoelig is om in de juiste harmonie met het paard te werken. Daarbij, moet je ook in staat zijn om je aan te passen op de conditie van je partners (het paard en de longeur). Natuurlijk zijn vaardigheden zoals kracht, behendigheid, gevoel voor muziek en expressiviteit ook erg belangrijk," zegt Eva
Voltige biedt ook een zekere mate van glamour en individualiteit die verder gaat dan de overige disciplines. De voltigeurs zien er niet alleen geweldig uit vanwege de oefeningen die ze laten zien, maar ook vanwege hun opvallende kostuums.
Eva is zeer gepassioneerd over hoe ze eruit ziet tijdens een wedstrijd en ontwerpt haar kostuums zelf, met behulp van een naaister. Net als de relatie die ze heeft met de longeur en het paard, is het belangrijk om vertrouwen te hebben in degene die de kostuums maakt zodat ze aansluiten bij de proef.
"Kostuums zijn altijd erg complexe maar geweldigde aangelegenheden," zegt ze. "Allereerst moet de muziek juist zijn. Dan wordt het kostuum aangepast op de muziek. Ik ontwerp deze altijd zelf met behulp van mijn naaister. Ik vertrouw haar volledig en ze komt altijd met geweldige ideeën. Mijn naaister is de zus van mijn beste vriendin en pas de deux partner, Romana Hintner. Zij naaide mijn eerste kostuum en bij haar ben ik altijd in de juiste handen. Ik denk dat de kostuums iets speciaals zijn voor elke atleet, omdat ze de hele kur met de juiste muziek afmaken. Ik heb niet echt een specifieke stijl. Ik probeer altijd iets nieuws of ongewoons te doen, maar voor mij is het vooral belangrijk dat het hele plaatje klopt."
Voltigeurs spenderen dus niet alleen een hoop tijd aan hun routine, maar ook aan hun kostuums.
Eva voegt daar nog aan toe: "We proberen onze naaister altijd zo veel mogelijk te helpen. Voor ons betekent dat, dat we de diamantjes zelf op de kostuums lijmen. Elk steentje is individueel met de hand op het kostuum geplakt, wat neerkomt op uren of dagen werk."
Voltige is een teamsport, met individuele atleten die samenwerken met hun longeur en het paard. Het team kan ook bestaan uit pas de deux partners of een heel team.
"Een goed functionerend team met een longeur, paard en atleet zijn essentieel voor een succesvolle uitvoering. Alle drie de delen moeten goed op elkaar ingespeeld zijn om een mooie harmonie te vormen. De paarden waar ik de wedstrijden op doe zijn allemaal enorm betrouwbaar. Zelfs als iets niet altijd soepel gaat tijdens te training, weet ik zeker dat ze er altijd voor me zijn tijdens de wedstrijd. Mijn twee longeurs Klaus en Nicole zijn er altijd en weten mij met hun aanwezigheid voldoende te kalmeren. Hierdoor geven ze mij de zekerheid om te presteren.
"Ik denk dat de sport gedijt op de teamgeest. Want ook als ik deelneem aan de individuele competitie, heb ik altijd mijn team van longeur en paard bij me. Dat maakt het voor mij ook heel bijzonder, want je staat er nooit alleen voor."
Eva zal meedoen aan de individuele en de pas de deux in Leipzig, in de laatste samen met Romana. Hoewel ze haar eerste paard, Dr. Doolittle 5, niet zal gebruiken, kijkt ze al uit om te presteren voor het publiek van Leipzig en misschien wat meer fans voor de sport over te halen.
"Omdat het mijn eerste World Cup Final gaat zijn, heb ik echt onwijs veel zin in dit evenement en kijk ik er enorm naar uit," sluit ze af. "Ik ga mijn doelen niet te hoog inzetten omdat ik niet met mijn gebruikelijke paard mee kan doen, wat betekent dat ik niet alle elementen kan laten zien die ik had gepland voor 2022. Hopelijk kan ik nog steeds een jury overhalen en het publiek kan bewijzen dat ik ontzettend veel plezier ga hebben in deze gave arena."