Trektochten met je paard of pony, vanaf het begin van mijn paarden carrière was ik hierdoor gefascineerd en heb hier uren over gefantaseerd. Op mijn twaalfde jaar was het dan eindelijk zover, samen met een vriendinnetje en onze pony's Svedka en Mariska mochten we van onze ouders op trektocht. Hoe we het toen hebben gedaan, ik weet het niet meer, maar ik had de routes gepland via de kaart en naar mijn idee zijn we niet verkeerd gereden. Onze ouders brachten elke dag de bagage van camping naar camping. We gingen van Sleen naar Zwiggelte, van Zwiggelte naar Ansen, van Ansen naar Schoonloo en van Schoonloo terug naar Sleen. Wat een geweldig avontuur hebben we gehad!
Samen met Lieke en onze pony's op trektocht
Op mijn vijftiende kreeg ik mijn zusje zover dat zij met mij mee ging. Svedka was overgegaan naar haar en ik ging op mijn paard Alcar mee. We hadden hetzelfde concept als de vorige keer, mam bracht onze bagage van camping naar camping.
Inmiddels heb ik er met mijn huidige paard Tara ook al weer een aantal tochten op zitten. In mijn omgeving hoor ik veel dat mensen dit ook graag zouden willen, maar waar begin je, wat neem je mee, hoe, wat, waar? Deze blog zal dan ook gaan over alle facetten van het maken van een trektocht met je paard.
Tara bepakt tijdens onze trektocht in 2021
🔵Het plannen kan beginnen!
🌎In welke provincie / welk land of welk gebied wil je op trektocht?
⏰Hoe lang wil je op trektocht?
🌤In welke periode ga je op trektocht?
🐴Hoeveel kilometers wil je per dag afleggen?
🛌Ga je voor een back-to-basic overnachting of kies je voor luxe?
📕Wat voor routes wil je graag rijden?
Bovenstaande vragen moet je eerst duidelijk hebben. In de volgende paragrafen neem ik jullie hier stap voor stap in mee.
In welke provincie / welk land of welk gebied wil je op trektocht?
Eén van de leukste dingen aan het voorwerk is plannen waar je heen wilt. Nou hebben wij het geluk dat wij in Drenthe wonen, met legio leuke plekjes om heen te gaan, maar vergeet de Veluwe niet of de Brabantse Kempen. Of hou je meer van het strand? Genoeg leuke plekjes te vinden in Nederland. Misschien heb je Nederland al wel gezien en ga je voor een buitenlandse tocht.
Ga je voor het eerst op trektocht, dan is mijn advies om niet te ver van huis te gaan. Mochten er dingen tegen zitten, dan kan je altijd snel hulp inschakelen van thuisblijvers, of bevalt het niet, dan ben je altijd weer snel thuis. Heb je al enige ervaring dan is het natuurlijk erg leuk om nieuwe plekjes verder weg te ontdekken.
Je hebt ook een aantal al uitgezette trektochten, zoals de Veluwe Trail, Sprong in 't Veen, of georganiseerde tochten. Dit zouden ook goede opties zijn om mee te beginnen.
Tara en ik op trektocht door het Drentse landschap
Hoe lang wil je op trektocht?
Vooral als dit jullie eerste tocht wordt zou ik adviseren om eerst eens een weekend te gaan (vrijdag tot en met zondag), en een beetje dichtbij huis. Zo kan je een beetje proeven of een trektocht daadwerkelijk iets is voor jullie. Mocht dit goed bevallen zijn dan kan je een langere tocht plannen.
Voor mijzelf en Tara heb ik het concept bedacht: 2 a 3 dagen rijden, daarna een rustdag inplannen. Tara kan dan even een dagje rusten en goed eten en voor jezelf is het ook lekker om je billen even een dagje rust te gunnen.
De duur van de trektocht is ook helemaal afhankelijk van de route die je wil gaan rijden. Wanneer ik heb bedacht in welke provincie ik wil rijden ga ik altijd eerst opzoek naar de hoogtepunten van die provincie. Welke hoogtepunten wil ik bezoeken onderweg, waar start ik en waar eindig ik? Zo heb je al een eerste idee van de duur van de tocht.
Jachtslot Hubertus is wel een mooi optrekje, aldus Tara
In welke periode ga je op trektocht?
Natuurlijk wil je, als je op trektocht gaat, een beetje redelijk weer hebben. Niet te warm, niet te koud, en vooral droog.
De meest ideale periode vind ik qua temperatuur juni of september. Het enige nadeel van juni is dat het muggenseizoen dan begint, waardoor Tara en ik vorig jaar compleet waren lek gestoken.
De ideale rijtemperaturen vind ik tussen de 16 en 22 graden (overdag). Vorig jaar was het ook net in onze trektocht week mega warm. Dus toen hebben we voornamelijk ‘s ochtends gereden, zodat we aan het eind van de ochtend, als het echt warm werd, op plek van bestemming waren. Boven de 22 graden zou ik dus niet gaan rijden, ook in verband met de extra bepakking die je mee hebt. Omdat ik mijn trektocht altijd ruim van te voren plan en boek, heb je dus geen invloed op het weer.
Lek gestoken
Hoeveel kilometers wil je per dag afleggen?
Bij deze vraag is het altijd belangrijk om eerlijk te zijn naar je paard. Train je bijvoorbeeld 2 keer per week in de bak en rijd je 1 keer per week een buitenritje van 5 kilometer, dan is het niet eerlijk om dagritten te maken van 30+ kilometer. Zeker niet met de bagage die je als extra mee neemt.
Kijk dus goed naar wat je paard aankan qua conditie.
Mijn ervaring is dat wij, met onze training (4 dagen buitenrit in de week) per dagtocht goed tussen de 15 en 25 km kunnen afleggen. Qua leuk vind ik dit ook wel de max voor ons. Wel houd ik er rekening mee dat ik niet 2 lange dagtochten achterelkaar doe. Dus een lange, de volgende dag wat korter en daarna weer een langere. Ik laat Tara het tempo bepalen. In verband met de bepakking is dit meestal stap, soms wil ze draven, dus kijk eerst goed je bepakking na of alles stevig vast zit.
Omdat je bepakt bent, loop ik zelf ook stukken naast Tara mee. En om de ongeveer 1,5 a 2 uur lassen we een pauze in van 15 tot 30 minuten. Belangrijk is dat je paard dan even laat grazen en ook de rust pakt. Ik zadel Tara vaak even helemaal af, zodat ze haar rug ook even kan “luchten”. De een raad dit aan, de ander raad het af, want wandelschoenen doe je ook niet uit, doe hierin wat voor jou goed voelt. Als ze wil rollen, dan kan dat ook. In mijn bepakking heb ik 2 borstels mee.
Vaak doen we het hapje-stapje (Tara mag even wat eten en dan gaan we weer een stukje verder)
Ga je voor een back-to-basic overnachting of kies je voor luxe?
Als ik eenmaal weet in welk gebied ik mijn trektocht wil rijden, dan moeten er natuurlijk overnachtingen worden gevonden. Maar hoe kom je hier aan? Je hebt verschillende websites hiervoor, zoals paard en bed, paarden welkom, maar ook Google weet heel veel. Ikzelf houd van campings, de sfeer en het buitenleven, dus als ik niks kan vinden mail ik verschillende campings of maneges of ik kan overnachten met mijn paard. Meestal kan dit wel. Op de meeste campings en maneges kan je tegenwoordig ook ingerichte accommodaties huren zoals een trekkershutje, tent of een pipowagen. Wat ook leuk is om in het netwerk van Facebook groepen rond te vragen. Zo kan je bijvoorbeeld bij de NVVR een lijst vinden met particulieren die hun huis openstellen voor logés en hun paarden.
Tara is gewend om in de zomer 24/7 buiten te staan, dus als het kan boek ik voor haar een paddock / weiland bij. Mocht het nu veel te warm zijn, slecht weer worden en de paddock of weide heeft geen schaduw of schuilmogelijkheid, dan boek ik ter plekke een stal bij. Maar bij de meeste plekken waar ik ben geweest zit de stal vaak bij de prijs in.
Voorheen ging ik zelf altijd voor “vaste” accommodaties zoals een hotel, b&b of een trekkershut, komende trektocht gaan we helemaal back-to-basic in een tentje. Bij onze trektocht van vorig jaar heb ik op de eerste dag mijn trailer naar het volgende adres gebracht en heb ik daar 2 dagen in gebivakkeerd. Dat was ook goed te doen.
Boek je overnachtingen wel op tijd, zo voorkom je teleurstelling.
De Vlintkeet op camping "het Vlintenholt"
Een eenvoudige, maar nette kamer op "manege de Drift"
Mijn luxe verblijf trok veel aandacht
Of lekker in de tent
Bij warm of slecht weer boek ik een stal bij
Wat voor routes wil je graag rijden?
Je hebt het gebied waar je je trektocht wil gaan maken gevonden en je hebt je overnachtingsadressen gevonden, dan is het nu tijd voor het plannen van je dagroutes.
Ik zelf rijd altijd op GPS via mijn telefoon. Hierop heb ik de app Locusmap geinstalleerd. Of ik rijd met mijn Garmin Etrex. Je hebt verschillende websites waarmee je een (ruiter)route kunt plannen, zelf geef ik de voorkeur aan www.ruiterenenmennen.nl , maar je hebt bijvoorbeeld ook www.buitenrijden.nl of er is een website van een bepaald gebied beschikbaar waar een knooppuntennetwerk op staat. Dit zie je op de Veluwe veel. Deze knooppunten kan je ook weer terug vinden op www.ruiterenenmennen.nl.
Als ik de route heb gemaakt kan ik hem heel makkelijk van ruiterenenmennen uploaden in de Locusmap of in de GPS. Ik heb ook altijd een kaart mee van het gebied waar ik rijd. Mocht mijn telefoon uitvallen of het GPS signaal kwijt zijn, dan heb ik altijd de kaart achter de hand.
❗TIP: op de app “alle bankjes” heb je een live overzicht van alle bankjes in de buurt, ideaal voor pauzes.
❗TIP: via de website www.rustpunt.nu heb ik een bestand in Locusmap geladen met alle rustpunten in Nederland. Rustpunten zijn particulieren of kleine ondernemers die een plekje aanbieden waar je een kleine versnapering kan krijgen en waar je even naar het toilet kan.
🔵 Uitrusting
Je hebt je tocht gepland, je hebt de logeeradressen geregeld, nu wordt het tijd om na te denken over de uitrusting van jou en je paard.
Voor je paard:
Zadel met zadelbontje: Het zadel is natuurlijk erg belangrijk. Laat een maand van te voren je zadel nog even nakijken door een zadelpasser. Moet het zadel nog worden opgevuld of eventueel gemaakt worden dan kan dat nu nog. Met een net opgevuld zadel moet je geen trektocht gaan rijden, zie dit als nieuwe laarzen of schoenen, deze moet je ook eerst inlopen. Kies voor lange tochten een zadel waar je zelf ook goed in zit. Zelf heb ik een Edix Courville. Hier kan ik de hele dag wel in zitten, en wat ik een heel dik pluspunt vind is dat het zadel maar 5,3 kilogram weegt. Dus minder zwaar om te tillen en niet zo zwaar voor de rug van je paard. Voor je billen is een zadelbontje (van echte wol) een aanrader. Het zit net wat zachter.
Hoofdstel: Kies een goed hoofdstel uit, welke niet schuurt door het zweten van je paard. Neem ook een halster mee voor onderweg zodat je paard lekker kan eten wanneer je even pauze houdt. Je hebt tegenwoordig ook Biothane hoofdstellen waar je het bit uit kan klikken. Zelf rijd ik bitloos met een met bont onderlegd halster. Op zich ideaal, want zo heb ik alles al mee qua hoofdoptoming.
Een goede pad of wollen deken: De keus van je pad, sjabrak of deken is ook erg belangrijk. Zo wil je natuurlijk niet dat het gaat schuren en je paard hier wondjes van oploopt. Zelf vind ik de Kifrapads ideaal met Lamswollen onderkant. Deze schuiven niet en door de wollen onderkant schuren ze ook niet. Ook een echte wollen deken kan heel prettig zijn.
Vliegendeken met zadeluitsparing: Vanwege de vliegen vind ik een vliegendeken met zadeluitsparing erg fijn om om te doen tijdens de trektocht. De buik van mijn paard spray ik alsnog even goed in met vliegenspray, maar het scheelt al heel veel als je een vliegendeken om doet. Let wel op dat je de deken niet te krap koopt, anders krijgt je paard schuurplekken op zijn / haar borst.
Een halve longeerlijn of een loswerktouw: Ik gebruik altijd al een halve longeerlijn voor het trailerladen. Hiermee heb je net dat stukje extra lengte, wat bij een halstertouw ontbreekt. Tijdens een pauze is het ook handig als je paard niet los kan staan, je paard heeft dan ruimte om zich wat vrijer te bewegen.
Zadeltas(sen): Afhankelijk van de duur van je trektocht neem je grote en /of kleine zadeltassen mee. Dit punt licht ik verderop in deze blog uitgebreid toe.
Voor jezelf:
Makkelijk zittende kleding: Omdat ik zowel naast mijn paard loop, als er op zit tijdens onze tochten zit ik wel vast aan een rijbroek. Het fijnste vind ik een rijlegging. Deze schuren niet, en mocht je een bui krijgen onderweg is hij ook zo weer droog. Loop je alleen maar naast je paard zou ik kiezen voor een goede wandelbroek. Qua bovenkleding, je doet altijd wat makkelijker uit dan aan. Dus werk met laagjes.
Wandelschoenen: voor de Engelse ruiter zal dit ongetwijfeld iets lastiger zijn met de beugels, maar met mijn westernbeugels kan ik heel goed met wandelschoenen rijden. Zorg voor goed passende schoenen, vorig jaar had ik mijn leger kisten aan, die iets te groot zijn, en in combinatie met te dunne sokken en zweet, liep ik op de tweede dag al met een hele dikke blaar rond. Door schade en schande wordt men wijs zeg maar…
🔵 Zadeltassen
Zadeltassen zijn in er in allerlei soorten en maten, maar, ze zijn niet allemaal zo fijn in gebruik als wat wordt beweerd op verschillende sites. Het belangrijkste om op te letten zijn de volgende twee uitgangspunten: drukpunten en schuurplekken. In de volgende collage zal ik laten zien welke zadeltassen je beter niet kan aanschaffen, omdat ze niet voldoen aan bovenstaande uitgangspunten:
Maar wat zijn nou wel goede zadeltassen? En hoe zorg je dat ze niet schuren als ze buiten de contouren van je dekje / pad of deken komen te liggen ?
Let er dus goed op dat je zadeltassen niet gaan schuren doordat ze rechtstreeks in contact staan met de huid van je paard omdat je dekje / pad / deken net te klein is. Om dit te voorkomen heb ik zelf onder mijn zadeltassen een echte schapenvacht genaaid. Dit is lekker zacht, schuurt niet en zorgt ook voor een goede vochtafvoer. Gebruik wel altijd echte schapenvacht en geen polyester o.i.d. dit wordt te warm. Plaats je zadeltassen nooit onder je zadel, dan krijg je drukplekken.
Een schapenvacht onder de tassen voorkomt schuren.
🔵De paklijst
Mijn ervaring is dat je snel te veel wil meenemen. In dit geval geldt: Less is more. Je paard zal alles mee moeten slepen, hoe minder gewicht, hoe beter. Houdt rekening met de volgende formule: Een paard mag voor lange tochten maximaal 20% van zijn eigen gezonde gewicht dragen. Voor korte ritten is dit maximaal 30%.
Met bovenstaand gegeven ga je dus aan het rekenen. Bij mijn paard krijg je dan de volgende berekening:
- Tara haar gezonde gewicht is tussen de 560 en 565 kg. Ik ben uitgegaan van haar huidige gewicht: 564 kg.
- 20% van 264 kg is 112.8 kg.
Dit betekend dat alles, inclusief ikzelf niet meer mag wegen dan 112.8 kg. Nu kan je verder gaan rekenen. Ik weeg alles wat mee moet, dus voor ons geldt:
- Zadel inclusief pad: 5.3 kg
- Tent: 2.9 kg
- Slaapmatje: 0.46 kg
- Slaapzak: 1.9 kg
- Voer: 9 kg
- Overige bagage verdeeld over de zadeltassen: 8 kg (4 kg aan elke kant)
- Dit betekend dat ik maximaal 85 kg mag wegen
Onderstaande paklijst is van mijn komende trektocht van anderhalve week:
Voor het paard:
- Halster / hoofdstel
- Teugels en halve longeerlijn
- Zadel en pad
- Vliegendeken met zadeluitsparing
- Opvouwbaar voerbakje
- Voer
- Snoepjes
- Paspoort
- Vliegenspray
- Harde borstel, zachte borstel en een hoevenkrabber
Voor mij:
Tent
Slaapmatje
Slaapzak en opblaasbaar kussen
Kooktoestelletje
pannetje (is gelijk mijn bord)
Spork
Beker
Kleine isoleerkan
Thee
Waterflesje
Nootjes
1 pansgerechtjes
Bifi worstjes
Mueslirepen
Braadboter in een reisflesje
Afwasmiddel in een reisflesje
Theedoek
1 handdoek
2 washandjes
3 boxershorts
5 sokken
2 t-shirts
1 trui
1 lange broek
1 korte broek
Pyama
Slippers
Regenjas
Cap
Toiletpapier
Wasknijpers
Handwasmiddel in een reisflesje
Toiletspullen
2 powerbanks
Solar lader
GPS
Telefoon
E-reader
Portemonnee
Extra:
- EHBO setje
- Horsemansknife
- Ti-Wraps
- Strotouwtjes
- Adressenlijst
- Kaart
- Tag met gegevens aan halster
Handige links:
Tara's avonturen
Trektocht te paard
Persoonlijke blog over trektochten
Long distance riders (EN)
Youtube filmpjes (DE)
Leesvoer:
https://www.bol.com/nl/nl/p/op-trektocht-met-je-paard/9300000013322261/
https://www.bol.com/nl/nl/p/handboek-voor-reizen-te-paard/9300000022542877/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-114976575117-S-864732393743-9300000022542877&gclid=CjwKCAjwjZmTBhB4EiwAynRmD7wwWlJoQsXqwXOtCyacCg0UIhweVM3WNjB41fumXiEMpVt1RqteFBoC-DcQAvD_BwE
Ik hoop dat ik jullie heb kunnen enthousiasmeren om deze stap naar het maken van een trektocht met je paard ook te zetten. De band die je ontwikkeld met je paard is goud waard!