Zaterdag 14 mei werd het evenement Paard & Zo 2022 georganiseerd door een enthousiast team van 17 studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein, die de minor 'Professionalisering van de hippische sector' volgen. Op dit evenement was van alles te zien, informatieve stands, clinics, lezingen, shows en andere activiteiten.
Samen met mijn dochter gingen wij op pad om te ervaren hoe het was op Paard & Zo 2022. Iets na 10 vertrokken wij richting Steenwijk. Het was voor ons gelukkig maar een klein stukje rijden, dus we kwamen ruim op tijd aan om alles goed te bekijken.
Eenmaal aangekomen stonden de eerste kraampjes al klaar, langs de oprit, richting de grote ringen, stonden wat leuke snuffelkraampjes, genoeg om te bekijken. Van dekjes tot waskrijtjes voor de manen van je pony. (en ja die hebben wij uiteraard gekocht)
Voor de twee ringen (buitenbakken) was een groot terras waar je plaats kon nemen om te kijken of te genieten van een blikje drinken. Toen wij over het terras gingen kwamen wij bij een grasveldje uit waar de overige kraampjes stonden.
Het verschilde van informatieve naar leuke koopkraampjes. Ook waren er een aantal winacties waaraan je mee kon doen. Zo moest je verschillende kruiden/planten koppelen aan waarvoor ze gebruikt worden als geneesmiddel bij paarden. Bij een andere kraam moest je een foto maken van de kraam en deze delen op social media om zo deel te kunnen nemen aan de winactie.
Toen wij klaar waren met ons rondje langs de kramen zijn we naar de binnenbak gegaan, waar Horse Agility van My Little Ponies werd gegeven.
Een aantal deelnemers mochten het parcours afleggen die klaar stond voor hen. Ze werden begeleid door Kristy Winckelmans, die de deelnemers tips gaf zodat ze beter door/onder/op de hindernissen konden gaan. Dit inspireerde mij ook gelijk om zelf aan te de slag te gaan om zulke creaties te maken. Het meeste wat in de bak stond had Kitty, de moeder van Kristy, zelf gemaakt.
Mijn dochter mocht ook nog even op de foto met de enige echte Kristy Winckelmans, van Mylittleponies.
Daarna zijn we nog een rondje gaan kijken bij de kraampjes, waar het ondertussen wat drukker geworden was dan het begin van de dag. Ook maakten wij ons klaar voor de ponyritjes die om 12.30uur zouden beginnen.
In die tussentijd hebben wij even gekeken bij de Clicker Training Clinic, die gegeven werd door Ananja Stehouwer van Effectief Trainen.
Er waren nog meer clinics, maar daar hebben wij of geen foto's van of niet naar gekeken. Bij evenementen is het altijd zo dat je prioriteiten moest stellen en aangezien ik met mijn bijna vierjarige dochter op pad was, kregen de kleine schattige pony's voorrang dan trailerladen. Wel vond ik het aanbod variëren en voor iedereen was er wel wat te bekijken.
Terwijl anderen zich klaarmaakten in de ring, verhuisden wij met de pony's om ze te pimpen. Met speciale waskrijtjes hebben wij de pony's een mooie look gegeven en mijn dochter vond dat het ook wel geschikt was voor haar eigen haar, dus zij liep er net zo gekleurd bij als de pony's zelf!
De waskrijtjes speciaal voor haren!
Voor de kinderen was er ook nog een stokpaardjes race in de binnenbak, gevolgd door The Greatest Battle die eindigde met een waterballonnen gevecht! Kortom, de binnenbak was voor de kinderen een groot succes!
In de buitenringen vond het Horseboarding Holland plaats, enorm gaaf om te zien! Niet alleen de paarden indrukwekkend om te zien, maar de rijders op de boarden ook! Ze gaan best hard door de bochten heen en ze kunnen het ook keurig!
Aan het einde van alle clinics, lezingen en demonstraties vond er nog een loting plaats. Vol spanning stond iedereen te luisteren naar de omroepsters. De ene na de andere leuke prijs werd uitgedeeld, helaas hadden wij geen prijs.
Maar toen kwam één van de vriendelijke dames van de crew naar ons toe met een deel van haar gewonnen prijs. Die mocht mijn dochtertje hebben, die het enorm waardeerde en heel blij is met haar prachtige blauw met roze borstel, puzzel én halster! Bedankt voor een geweldige afsluiting van een hele leuke dag!
Ondanks dat wij de lezingen, sommige clinics niet hebben meegemaakt vond ik het aanbod goed! De verdeling was prettig, de lezingen werden op een rustige plek binnen gegeven, de wat uitgebreidere clinics en activiteiten vonden buiten plaats en de activiteiten voor de kinderen binnen. Er stonden niet veel kramen, maar de kramen die er stonden hadden wel verschillend aanbod. Ook waren zij direct in voor een praatje, uitleg en flyers te geven. De sfeer die er hing was ontspannen, gemoedelijk en gezellig. Zeker een dagje waar je als paardenliefhebber jezelf kan vermaken. Het duurde allemaal niet te lang, het tempo zat er prima in, het liep gelukkig niet uit. (of in ieder geval niet enorm lang)
Voor mij en mijn dochter zeker een evenement om volgend jaar weer eens te bekijken.
Ben jij ook heen geweest of heb je er wel eens van gehoord? Of kom je volgend jaar ook? Laat het weten in een reactie!
Tot volgend jaar en tot het volgende evenement!