Op deze mooie zaterdag ochtend rijd ik naar Pensionstal Aan de Veenvaart in Nieuw Dordrecht. Het belooft een warme dag te worden. De Pensionstal ligt aan de rand van het dorp, tegen de Veenvaart aan met uitrijdmogelijkheden via een zandpad naast het terrein, naar het Oosterbos. Na het parkeren van de auto valt mijn blik op de kudde paarden die tevreden op het land staan te grazen. Heerlijk! Ik ga op zoek naar de uitbaatster, Jessica. Er wordt flink gewerkt zie ik, zo zijn er een paar mannen bezig met een longeercirkel en ik zie een prachtige nieuwe buitenbak. Nadat ik Jessica heb gevonden in de stallen lopen we naar de gezellige kantine met overdekt buitenterras.
Wie ben je?
Mijn naam is Jessica Klasens en sinds maart 2021 ben ik uitbater van Pensionstal aan de Veenvaart. Ik heb vijftig jaar rijervaring en werk inmiddels al veertig jaar met en tussen de paarden. Ik heb mijn opleiding gedaan in Duitsland en heb meerdere malen intern gezeten bij Ellen Bontje en Conrad Schumacher en ik heb wekelijks gelest bij Alex van Silfhout. Ook heb ik meegelopen met de Friese hengsten tijdens hun examen. Ik heb in het westen mijn eigen stal gehad met drieënveertig sportpaarden waarvan er elf van mijzelf waren. Ik had een hele goede fokmerrie waar ik ook een olympiade paard uit heb gefokt. Naast mijn huidige pensionstal ben ik nog jurylid, geef ik lessen en ben ik betrokken bij de Kring ZO Drenthe.
Hoeveel paarden staan er op jouw stal?
Op dit moment tweeëntwintig, maar dit wordt binnenkort uitgebreid naar vierentwintig.
Vertel eens wat over jouw stal?
We hebben een hele gevarieerde stal. Van wedstrijd ruiters tot recreatie ruiters. Het voer- en trainingsbeleid is op de verschillende paarden aangepast. Ik kijk met de eigenaren van de paarden mee qua trainings- en voerschema. We hebben een op het paard gemaakte stal. Iedereen is gelijk, niemand is meer of minder. Het is eigenlijk een hele simpele stal: geen gedonder, gewoon relaxt.
Als ik een paard zou zijn bij jou op stal, hoe ziet mijn dag er dan uit?
We beginnen met het voeren van hooi. Een uurtje later krijgen alle paarden brokken. De eigenaren hebben allemaal een ton, zodat ze zelf de brokken in kunnen kopen die zij willen voor hun paard. In de ochtend geef ik ook supplementen en medicatie, in de middag zal de klant die dit wenst dit zelf doen of een stalgenoot vragen. Na de voerbeurt gaan alle paarden naar buiten. Het is een beetje paard afhankelijk hoe lang, we hebben één paard staan die er na twee uurtjes al weer klaar mee is, die wil dan graag weer op stal. Gelukkig is hij alleen op stal ook erg rustig, waardoor dit mogelijk is. We hebben ook een hengst staan, die staat de hele dag buiten op een schraal stukje. Als de rest naar binnen gaat dan mag hij nog even het land op. Er wordt dus echt gekeken naar het paard. Nadat iedereen van het land af is, wordt er weer gevoerd en zit de dag er op. Dekens doen we bij mooi weer af wanneer de eigenaar dit wenst, wel dient de eigenaar er zelf voor te zorgen dat de deken weer op wordt gedaan wanneer hij of zij dat wil.
Wil je iets vertellen over het voerbeleid op stal?
Dit is echt op maat gemaakt. Zie bovenstaand. Het voerbeleid wordt aangepast aan de trainingen van de verschillende paarden. Er wordt hier echt naar het paard gekeken.
Zitten er nog veranderingen aan te komen in de toekomst bij jou op stal?
Jazeker! We zijn nu bezig met de longeercirkel en de nieuwe paddocks. Verder krijgen we een nieuwe zadelkamer met vierentwintig afsluitbare kasten. Ook komt er een nieuwe poetsplaats met een afspoelplek met warm en koud water. Op een deel van het dak komen nieuwe lichtplaten en er moet nog worden geverfd. We hebben net boven de stallen nieuwe Led verlichting gekregen. Er is nog heel veel te doen.
Waar ben je trots op?
Op mijn oude Fokmerrie! Ik heb haar 25 jaar gehad. Helaas heb ik haar vorig jaar moeten laten gaan. Ze heeft elf veulens gehad, welke ik allemaal zelf naar het Z heb gereden. Ik heb altijd geïnvesteerd in goede lessen, zowel voor mijzelf als de lessen die ik geef. Al mijn kennis heb ik opgedaan in de praktijk. Zo heb ik bijvoorbeeld mee kunnen lopen met een dierenarts die mij geleerd heeft röntgenfoto’s te lezen. Ik heb echt heel veel geïnvesteerd in de juiste kennis. Ik ben ook echt trots op de kansen die ik heb gehad om met de juiste mensen in de paardensport heb kunnen mee lopen. Door deze investering kan ik het paard ook echt zien.
Wil je zelf nog wat kwijt?
Ik mis het respect in de paardenwereld. We zijn dit kwijt tegenwoordig. Iedereen heeft dezelfde hobby / sport, dus waarom die afgunst naar elkaar? Ook vind ik dat er nog heel wat te behalen valt in de africhting van paarden. Het moet allemaal maar snel, snel. Wees eerlijk naar de paarden! Zij hebben zelf geen stem, dus moet ik die stem zijn.
Wat zeggen klanten?
Lynn Beukers: Mijn Friese merrie Iona fan de Moanne staat hier op stal. Het is een gezellige stal waar iedereen elkaar motiveert en helpt waar mogelijk. Het voerbeleid wordt aangepast op mijn paard. Zo krijgt Iona ’s ochtends hooi, een uur later ¾ beker brok / muesli. Daarna gaat ze op de wei. Weer op stal krijgt ze slobber en ligt er hooi klaar in de stal. In de avond krijgt ze weer ¾ beker met brok / muesli en hooi. Het is erg fijn dat Jessica mee denkt over het voerbeleid van mijn paard, aangezien we in de wedstrijdsport lopen. Naast de dagelijkse verzorging van alle paarden begeleid Jessica mij gemiddeld drie keer per week in onze trainingen en begeleid ze ons op de wedstrijden die we rijden. En dat niet zonder succes. Ik ben erg blij met de correcte opleiding die wij krijgen van Jessica. Zij haalt het beste in ons boven, maar alles op zijn tijd en lettend en aangepast op en naar het kunnen van mijn paard.
Larissa Hamelink: Een jaar geleden heb ik mijn PRE hengst Don verhuisd vanuit Erica naar Pensionstal aan de Veenvaart. In februari 2021 kreeg hij de diagnose Artrose in de voorste kogels, met name linksvoor was vergevorderd. Op onze vorige stal was hij de enige hengst en kreeg hij weinig beweging buiten. Voor en tijdens de verhuizing was hij nog kreupel, dit heeft na de verhuizing nog drie dagen geduurd en daarna liep hij rad. Met het oplettende oog van Jessica en een goed buiten / weide management werd hij weer jong en jeugdig en boefig. Hij is nu weer vrolijk en relaxt. Hij was wat kilootjes te zwaar en in goed overleg met Jessica hebben we zijn dieet en stalbodem aangepast. Daarna werd hij opeens wat te mager en door het wederom oplettende oog van Jessica konden we op tijd ingrijpen en krijgt hij nu een goed, naar hem aangepast dieet. Alles wordt altijd in goed overleg gedaan, eigenlijk is niets te gek. Jessica staat voor veel dingen open. Ten allen tijde staat het paard op nummer één. Vorig jaar ben ik voor het eerst weer op vakantie gegaan met een gerust hart, wetende dat hij keurig verzorgd werd door Jessica. Daarnaast is Jessica ook erg begaan met de eigenaren, ik had een pittige baan en was op zoek naar ander werk, nu dat gelukt is, geloof ik dat Jessica net zo blij is als ik daarmee ben.
Chanine van der Laan: Inmiddels sta ik al ruim twee jaar op deze stal. Het is groter dan de stal waar ik weg kom en dat was wel even wennen, maar we hebben allemaal ontzettend lieve mensen op stal waar ik mijn gezamenlijke hobby mee deel. Sinds we een goede bak hebben begint het steeds meer te leven op stal waar ik enorm veel energie uit haal. Iedereen is bezig met zijn of haar eigen paard en niet met elkaar. Uiteraard komen mensen weleens met vragen waarom jij iets op een bepaalde manier doet, maar dit wordt op de man afgevraagd en niet achter elkaars rug om besproken. Dit vind ik persoonlijk erg fijn. Belangrijk voor mij is de zorg voor mijn paard, wat Jessica enorm goed doet. Mijn paard verveelt zich snel als ze op de paddock staan en wordt dan wat eerder naar binnen gezet, terwijl zijn vriendjes nog buiten staan. Door deze kijk op wat jouw paard daadwerkelijk nodig heeft en als het paard aan geeft wat hij nodig is, en hier wordt wat mee gedaan, ben ik zeer tevreden over deze stal. Als er werkzaamheden worden uitgevoerd op stal zal iedereen ook mee helpen. De teamspirit die hier heerst, daar kan ik echt van genieten. Na de werkzaamheden gaan we gezellig aan de koffie met z’n allen. Uitrijmogelijkheden staan voor mij ook hoog op mijn verlanglijstje. Deze zijn enorm goed vanaf stal. Als je een keer op buitenrit wil gooi je dat in de stal app en zijn er altijd wel mensen die mee gaan. Heb je een wedstrijd, dan wenst iedereen je succes. Kortom gemoedelijk en zonder gezeik.
Ik merkte in het uur dat ik op de pensionstal was, een hele fijne sfeer. Er wordt heel druk gewerkt en dat zie je ook echt terug. De paarden glimmen prachtig en staan tevreden te grazen. Ik merkte niet dat er op dit moment tweeëntwintig paarden staan, het was er lekker rustig. Jessica is een vriendelijke kundige dame die weet waar ze over praat, met hart voor de stal en de paarden. Ik vind de locatie nu al prachtig en dit zal alleen maar mooier worden in de nabije toekomst.
Vind je het nu leuk dat wij ook een keer bij jou op stal komen kijken? Meld je dan aan.