Foto op omslag: Daniel Bachmann Andersen met Blue Hors Don Olymbrio. Foto door MBShots
Hij is een van 's werelds toonaangevende dressuuratleten, heeft grote wedstrijden gewonnen en over de hele wereld een indruk achtergelaten bij het publiek. Met een fantastisch nieuw stalprogramma en een jong gezin, lijkt het leven van Daniel Bachmann Andersen perfect te zijn. Maar de dingen zijn niet altijd zo goed geweest voor de 31-jarige Deen.
Op school werd Daniel het slachtoffer van pesterijen, simpelweg vanwege zijn interesse in paarden en paardrijden. Het is duidelijk dat de pestkoppen er niet in zijn geslaagd om zijn vertrouwen te verbreken, of hem de paardensport te doen verlaten. Hij is altijd doorgegaan met het behalen van successen op wereldschaal.
Maar het was juist die ervaring die Daniel deed inspireren om een groep jongens te ontmoeten in zijn thuisland Denemarken om advies door te geven over het overwinnen van tegenslagen, met tegelijkertijd een aantal tips voor het paardrijden.
Meer dan 60 jongens deden mee in een sessie die georganiseerd werd door Foreningen for Drenge i Ridesporten (jongens in de paardensport), een nieuwe groep die vorig jaar is opgezet nadat een Instagram post van 12-jarige jongen viraal ging die op school gepest en zelfs fysiek werd aangevallen vanwege zijn interesse in paardrijden. Moeders Nina Kaae en Linda Haahr hebben de groep opgericht om jongens een kans te geven om hun passie te delen.
"Het doel van deze groep is om een plek te creëren waar jongens die paardrijden terecht kunnen om allerlei activiteiten te organiseren zoals bijeenkomsten en cursussen," aldus de groep.
In 2021 reed Daniel Bachmann Andersen (midden) in het Deense team op het Europees Kampioenschap in Hagen naar de bronzen team medaille. Foto door FEI / Liz Gregg
Zowel Daniel en de Deense springcoach Jimmi T. Sørensen zijn naar het drie-daagse programma op het Vejle Riding Center afgereisd dat focuste op rijden, plezier en team building. De jongens, leeftijd variërend van acht tot 17 jaar, hadden een geweldige tijd met kaartenspelen en voetballen tussen de sprongen in de rijbak.
"Ik had iets gelezen over deze groep, omdat er veel focus is op het pesten van jonge jongens in deze sport ligt, ik heb zelf in die situatie gezeten," vertelde Daniel aan Zibrasport Equest. "Ik las over jongens die echt een hele moeilijke tijd hadden gehad, en dat maakt me kwaad en verdrietig. Ik heb enkele jongens persoonlijk aangeschreven omdat het zo'n verschrikkelijk iets is dat kan gebeuren binnen onze fantastische sport. Ik dacht gelijk dat dit iets is wat ik graag zou ondersteunen. Ik wil er ook echt voor zorgen dat dit probleem bekend wordt. We hadden hier zoveel jongens en we hebben zoveel plezier gehad. Het was echt te gek om te zien dat ze zo graag wilde leren, plezier wilden maken en ze hebben een fantastische teamspirit. Het was een hele goede bijeenkomst!"
De jongens hebben een heleboel om naar uit te kijken dit jaar met de FEI World Championships die in augustus in Herning plaats zullen vinden. 's Werelds beste ruiters en amazones in het springen, dressuur, para-dressuur en voltige zullen naar Denemarken reizen om daar de volgende generatie te inspireren zowel jongens als meisjes.
Denemarken is aardig sterk in de dressuur momenteel, natuurlijk met Cathrine Dufour die vorig jaar op het EK individueel zilver en teambrons mee naar huis nam, lijkt het er zeker op dat ze in Herning ook een podiumplaats zullen bemachtigen.
**Ken jij, of ben jij iemand die het slachtoffer is van pesten? Kijk dan eens op https://www.pestweb.nl/. Hier kun je nuttige informatie vinden die jou kan helpen. **