En dan, een dikke twee weken voor dat Tara en ik vertrekken, vliegt het mij opeens aan: vakantiestress! Heb ik alles op de paklijst staan? Past alles in de tassen? Moet ik een extra grondzeil mee? Hoe krijg ik mijn Slaapzak mee? (Oorspronkelijke idee werkt dus niet) Bol.com: oprolbare vacuumzakken bestellen, kleding moet ook nog mee, tassen zitten nu al vol… help!!! Hoofd maakt overuren!
Tara en ik gaan dus op trektocht. Van 13 juni tot en met 23 juni gaan we het eerste gedeelte van het Drenthepad rondtrekken. Het Drenthepad is een Lange Afstands Wandeling van 329 kilometer. Geschikt voor wandelaars… maar… wat met de benenwagen kan, kan toch ook te paard? Is mijn redenatie...
Het Drenthepad
Het idee van het rijden van het Drenthepad ontstond toen ik tijdens een bosrit in oktober 2021 aan het mijmeren was over onze volgende trektocht. Waar gaan we heen dit keer? Onderweg zag ik op sommige bomen geel/rode markeringen. Thuis aangekomen ben ik online gaan zoeken waar deze markeringen voor stonden en het bleek voor een Lange Afstands Wandeling (LAW) te staan. Interesse gewekt. Na onderzoek op de website zag ik het Drenthepad staan. Dat klinkt goed! Dit gaan we doen. Toen begon het plannen. Dit keer back to basic in plaats van vrij luxe wat we normaal altijd doen. Tentje mee in plaats van een "vast verblijf". Campings benaderd, een manege benaderd en via het netwerk van Facebook nog twee particuliere paardenmensen bereid gevonden om ons op te vangen. De officiële routes naast Ruiterenenmennen gelegd om zo veel mogelijk via ruiterpaden te rijden en ik had de tocht rond. We starten in Beilen en eindigen elf dagen later in Gieten, we rijden de route met de klok mee.
De routemarkering
We rijden elke drie dagen tussen de elf en vijfentwintig kilometer en de vierde dag is een rustdag voor Tara en voor mijn billen. De routes heb ik in de Locusmap staan. De bedoeling was om Tara haar voer ook mee te nemen, maar hier zie ik toch vanaf, dit wordt te zwaar. Daarom breng ik het voer de zaterdag voor vertrek langs bij alle logeeradressen.
Onze route planning:
DAG | ROUTE | KILOMETERS | OVERNACHTING |
Dag 1 | Beilen-Ansen | 22.2 | Camping 'd Olde Kamp |
Dag 2 | Ansen-Diever | 17.4 | Het Kasteel |
Dag 3 | Diever-Appelscha | 19.4 | Manege RCA |
Dag 4 | Rustdag Appelscha | | Manege RCA |
Dag 5 | Appelscha-Westervelde | 21 | Camping Boschlust |
Dag 6 | Westervelde-Roderesch | 20.2 | Marga |
Dag 7 | Roderesch-Peize | 24.9 | Camping Hoppenhof |
Dag 8 | Rustdag Peize | | Camping Hoppenhof |
Dag 9 | Peize-Glimmen | 23 | Mirella |
Dag 10 | Glimmen-Schipborg | 10.8 | Camping de Vledders |
Dag 11 | Schipborg-Gieten | 16.8 | |
Dagelijks zal ik op de Paddock (https://www.equinemarkt.nl/d/387-live-update-trektocht-drenthepad ) een update plaatsen van onze tocht.
Wij zijn live te volgen op https://live-tracking.locusmap.app/. Zoom hiervoor in op Nederland en zoek de foto van Tara en mij. Zoom nu nog meer in op de kaart en je ziet precies waar we op dat moment zijn.