Deze rit leidt je langs heerlijke zandpaden, Idyllische plaatsjes en boerderijtjes, langs beekjes en kanalen. Deze rit is geschikt voor ruiters en menners.
Parkeren:
Aan de zijkant van de begraafplaats van Onstwedde is een ruime parkeerhaven waar 2 auto's met trailers kunnen staan. Iets verder zit manege de Driesporen waar je ook altijd kan vragen of je mag parkeren.
De route:
Nadat we de weg waar manege de Driesporen aan ligt achter ons hebben gelaten, komen we al snel op een zandpad uit. Hij is iets bezaaid met kiezels, ik hoop voor mijn blote voeten paard dat de paden zo beter worden, anders kan het weleens een gevoelige rit worden.
Vlak na de eerste bocht komen we een ruitervoorde tegen. Voor paarden die niet van natte voeten houden is er naast de voorde een stevige brug waar je over heen kan.
Een ruitervoorde is een doorwaadbare plek door een rivier of beekje
We rijden verder door de prachtige natuur. Geen bossen, maar uitgestrekte landerijen met een grote variatie aan grassen en planten. De zandpaden zijn inmiddels echt zand, dus geen zorgen meer over zere hoefjes.
We komen door het gehucht Ter Wupping waar af en toe boerderijtjes staan op de mooiste plekjes. Als er mensen buiten zijn en ze zien ons, dan groeten ze vriendelijk. Het is hier echt ingericht op paardenliefhebbers!
We steken het Mussel-Aa kanaal over en vervolgen onze weg weer via zandpaden. Ik verwonder mij dat ik eigenlijk nooit iemand hoor over deze omgeving, want het is hier zo mooi! In de verte zie ik de Onstwedderweg die we over moeten steken. Let op: Het is een redelijk drukke weg.
We zijn beland in het gehucht Smeerling. Smeerling bestaat uit 8 boerderijen en heeft de status beschermd dorpsgezicht.
Bij één van de boerderijen treffen we Gasterij Natuurlijk waar ik een terras zie en genoeg gras voor Tara. Op de oprit lijkt ook een aanbindpaal te zijn voor paarden. Ik vraag aan een medewerker of ik samen met paard op het terras mag zitten en dit is geen probleem. Ik lust wel wat en Tara ook zo te zien.
https://www.gasterij-natuurlijk-smeerling.nl/
Gasterij Natuurlijk in Smeerling
Na de heerlijke tosti en het gras vervolgen we onze route. We rijden een klein stukje terug tot aan de oversteek van het Mussel-Aa kanaal. Hier slaan we rechtsaf. Voor ons ligt een heel lang zandpad welke natuurlijk om een galop vraagt.
Bijna bij het einde staat een mevrouw op het zandpad. Ze stelt zich voor als Susan en vertelt sinds kort IJslander ritten aan te bieden in dit gebied. ('t Hilveringh IJslandse paarden, contact via de mail pvanderlichte@gmail.com) Ze heeft acht IJslandse paarden waar beginnende ruiters op kunnen rijden alswel gevorderde ruiters. Ze loopt een stukje mee en laat ons haar plekje zien waar haar paarden lopen. Nadat we afscheid hebben genomen vervolgen wij onze weg. Een klein stukje door de "bebouwde kom" van het gehucht Höfte en algauw zijn daar de zandpaden weer.
We genieten echt van de zandpaden en de mooie natuur. Even later komen we weer een ruitervoorde tegen. Hier zie je het water echt stromen, wel zie je de bodem, een alternatief is een smal fiets bruggetje aan de linkerkant van de voorde. Tara vind natte voeten niet erg en midden in de voorde blijft ze staan om wat te drinken.
We zijn bijna weer bij de parkeerplaats aangekomen. Nog even genieten van al dit moois en dan zit het er helaas al weer op. Dit gebied moeten we zeker vaker gaan verkennen, ik zag meerdere bordjes van ruiter en menroutes onderweg.
Horeca onderweg:
Gasterij Natuurlijk Smeerling
Smeerling 15 te Onstwedde
Voor de actuele openingstijden raadpleeg de website.
GPX bestand route:
https://link.locusmap.app/t/bvzqfi
https://www.komoot.nl/tour/786655134?ref=aso&share_token=aU5eKbRX7Y0WSRT25uO1mbdFqf7LkZf1dcnnvd18wYviW6ENqy