Ten opzichte van de wandelaars en fietsers zijn natuurruiters- en menners de derde intensieve gebruikersgroep van het buitengebied wat Nederland rijk is.
Ruiteren & Mennen:
Wil als belangenbehartiger er zijn voor “alle” ruiters- en menners of deze nu op of achter een paard hun hobby uitoefenen.
Zet zich in voor het omgaan met paarden op een diervriendelijke manier. Dit geldt voor zowel huisvesting als het omgaan met paarden.
Ziet het paardrijden met GPS-navigatie als een uitdaging voor de toekomst en wil hier vol op inzetten met haar digitale routeplanner en deze blijven vernieuwen.
Biedt ruiters en menners een gratis grensoverschrijdende routestructuur aan voor het digitaal plannen en rijden van geschikte routes. Routes houden immers niet op bij een gebied, streek, gemeente, provincie of landsgrens.
Is van mening dat iedereen moet kunnen beschikken over relevante kennis en kunde over alles wat met het recreatief ruiteren en mennen van doen heeft. Dit gebeurt in de vorm van een gratis kennisbank/vraagbaak op de website welke voor iedereen beschikbaar is.
Is groot voorstander en pleitbezorger van uniforme hippische routemarkering in Nederland, België en Duitsland.
Staat voor paardrijden voor iedereen, dus ook voor gehandicapten welke gebruik maken van o.a. huifbedden. R&M wil dat zo veel mogelijk hippische routestructuren geschikt zijn voor ruiters en menners. Hierdoor zijn de paden ook bruikbaar voor speciaal gehandicapten-vervoer.
Zet zich in voor het inrichten van kwalitatief hoogstaande routestructuren op basis van knooppunten als aanvulling op het rijden met GPS. De routestructuren dienen tweezijdig zijn te rijden en geschikt zijn voor zowel ruiters en menners.
Is voor het selectief aanleggen van hoogwaardige hippische routestructuren. Paardrijders hebben een sterke voorkeur voor het rijden in natuurgebieden en minder in stedelijk gebied. De aandacht moet nadrukkelijk gelegd worden bij gebiedsbeheerders die gebieden ruimhartiger open moeten stellen voor paardrijders. Vervolgens moeten de verschillende natuurgebieden met elkaar worden verbonden via veilige trajecten door een aantrekkelijk en rustig buitengebied.
Streeft naar vrij en gratis toegankelijke hippische routestructuren. Niet alleen voor lokale paardrijders van groot belang, maar ook voor het hippische toerisme (lees economie). Vrij toegankelijke routes hebben een sterke meerwaarde voor het promoten van een gebied, waardoor ook meer ondernemers zich gaan richten op het hippisch toerisme.
Is er ook voor ondernemers welke gerelateerd zijn aan het recreatief paardrijden met een accommodatie die geschikt is voor een kort of langdurig verblijf van paardrijders.
Is voor een gelijke behandeling van alle recreatieve gebruikersgroepen in natuurgebieden en is tegenstander van het laten betalen van één specifieke gebruikersgroepen voor toegang tot natuurgebieden.
Zet zich in voor het opzetten van een gezamenlijk landelijk routefonds, specifiek voor aanleg, beheer, onderhoud en openstellen van hippische routestructuren in natuurgebieden. Uit dit landelijk fonds kunnen gebiedsbeheerders die voldoen aan gestelde voorwaarden geldelijke ondersteuning ontvangen
$$
Bestuur Ruiteren & Mennen
$$
Aan de slag met de routeplanner.
Unieke routeplanner.
De routeplanner van R&M geeft niet alleen de met bordjes gemarkeerde ruiter-en menpaden weer, maar ook vrij te rijden ongemarkeerde (zand)wegen en struinpaden. Als routestructuur in de kleur blauw weergegeven op de kaart.
Allemaal trajecten waar we met paarden welkom zijn en die bovendien aantrekkelijk en veilig zijn om te rijden.
Het systeem is enigszins vergelijkbaar met auto-navigatie zoals TomTom, waar alle voor de auto geschikte trajecten zijn opgenomen en waaruit je een route kunt samenstellen van A naar B.
Met onze routeplanner spelen we in op een digitale toekomst waarbij routes worden gereden met behulp van GPS-navigatie met een Smartphone of outdoor-GPS. In de digitale wereld is een routemarkering met bordjes immers geen voorwaarde meer.
Knooppuntnetwerken.
Deze netwerken zijn in het veld met bordjes uitgezet en hebben knooppuntnummers, vergelijkbaar met het fiets-en wandelknooppuntennetwerk.
De hippische netwerken zijn op de routeplanner herkenbaar als blauwe stippellijn en hebben in de knooppunten een nummer, zoals in onderstaand voorbeeld te zien is.
Verhard of onverharde ondergrond.
Omdat veel ruiters en menners de voorkeur hebben om te rijden op onverharde wegen en paden is er een onderscheid gemaakt op de routeplanner in het wegtype.
Donkerblauw geeft aan dat de ondergrond van een traject overwegend (>50%) verhard is.
Lichtblauw geeft aan dat de ondergrond van een traject overwegend (>50%) onverhard is.
Onder verhard vallen:
Onder onverhard vallen:
Bij lange trajecten waar harde en onverharde stukken elkaar afwisselen, kan er soms voor gekozen zijn om door middel van loze knooppunten (knooppunt zonder afslag) dit lange traject op te delen in afzonderlijke verharde en onverharde trajecten.
POI's
De routeplanner toont louter POI's (Point Of Interest) die gerelateerd zijn aan het recreatief ruiteren & mennen. Dit geldt voor de ondernemingen maar ook parkeerplaatsen die geschikt zijn voor trailers of picknickplaatsen met aanbindplaats etc. Aan u de keuze om bij onze POI-adverteerders te genieten van een kort of langdurig verblijf met uw paard.
Symbolen.
POI's zijn aangegeven door middel van symbolen op de kaart. Door een symbool aan te klikken verschijnt extra onderliggende informatie.
De symbolen kunt u bovendien selecteren in de legenda onderaan de routeplanner.
Legenda's
De legenda van de routeplanner is te vinden onderaan de de kaart. De getoonde pictogrammen kunnen naar wens aan of uit gezet worden.
Aan de slag met het plannen van een route
Uiteraard is het mogelijk om van een smartphone een route samen te stellen, echter de beperking van een klein scherm maakt het soms wel moeilijk.
Vandaar dat we u adviseren om vooraf thuis op een desktop of laptop met groot scherm de routes samen te stellen.
De 4 stappen in het kort.
Bij stap 1 maakt u de keuze voor de provincie of land. Bij stap 2 kiest u voor de plaats, door op de kaart de plaatsnaam aan te klikken, of selecteer er een via de lijst met plaatsnamen. Bij stap 3 stelt u zelf de route samen die u wenst te gaan rijden, door het aanklikken en verbinden van de knooppunten. Bij stap 4 bepaald u of u de door u samengestelde route wilt opslaan op uw PC of in uw account, uitprinten, downloaden voor GPS-navigatie of wilt doorsturen per email.
De Routeplanner
Op de kaart van de routeplanner zijn blauwe routestructuren ingetekend welke zijn samengesteld uit een diversiteit van bestaande ruiter-en menpaden, themaroutes, maar ook mooie en geschikte in het veld niet gemarkeerde trajecten.
Ze voldoen allemaal aan onze minimale voorwaarde dat paarden welkom zijn, ze ons leiden door een aantrekkelijke omgeving en veilig zijn voor mens en dier.
Om gemakkelijk te kunnen werken kunt u een groot werkscherm oproepen (linksboven in de kaart Full Screen) en ter ondersteuning de satelliet (rechtsboven).
De knooppunten
Op de routeplanner staan op kruisingen van trajecten cirkeltjes, verder te noemen knooppunten.
We zien met een cijfer aangegeven knooppunten en lege knooppunten.
Met cijfer zijn ook in het veld genummerde knooppunten, meestal als onderdeel van een knooppunten-netwerk, zoals we dat ook kennen van het fietsen en wandelen. Omdat genummerde knooppuntroutes voor ruiters en menners op veel plaatsen nog niet bestaan, zijn deze niet in het veld gemarkeerde knooppunten op onze routeplanner leeg.
Knooppunten op de routeplanner zijn een technisch hulpmiddel om een route samen te stellen van het ene knooppunt naar het volgende knooppunt.
In sommige gevallen is ervoor gekozen om aanvullende informatie toe te voegen aan de knooppunten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de stranden van van de Nederlandse kust.
Daar staan in de knooppunten naast nummers van ruiternetwerken ook de nummers van alle rijks strandpalen van 1 tot en met 117 en vaak ook de nummers of namen van strandafslagen.
Een route samenstellen
De route samenstellen en uiteindelijk opslaan of printen doen we volgens de 4 stappen (zie hierboven) die zijn omschreven op het hoofdscherm.
Als u een knooppunt aanklikt verschijnt er een rode druppel met een S van Start. Bij het aanklikken van een volgende knooppunt ziet u een rode lijn en daarbij de druppel E van Einde mee naar het volgende knooppunt schuiven. Dit herhaalt u totdat de door u samengestelde route compleet is. Als u het scherm even kleiner maakt ziet u links de lengte tussen de knooppunten en het totaal aantal kilometers van de samengestelde route.
Vervolgens gaat u met het stappenplan (4) de door u samengestelde route opslaan naar keuze. Dit kan digitaal voor GPS-navigatie (GPX-bestand) maar ook als PDF-document of bijvoorbeeld een kaartje te printen als oriëntatiemiddel. Ook kunt u de route met de mail versturen.
Afwijkingen in de trajecten en plaatselijke aanwijzingen
De routeplanner dient beschouwd te worden als een goede en handige leidraad om uw weg te vinden. De routestructuren op de routeplanner kunnen echter in bepaalde gevallen enigszins afwijken van de situatie ter plaatse. U dient altijd zelf te bepalen waar uw plaats als ruiter of menners is en de aanwijzingen ter plaatse op te volgen.
Voor ruiters en menners
Voor Nederland en Belgisch Vlaanderen geldt dat alle routes op onze routeplanner ook geschikt zijn voor menners, tenzij anders aangegeven.
Is een route niet geschikt voor menners, dan staat dit aangegeven met een symbooltje van een menner met een rood kruis erdoor .
Voor het overige deel van België, Luxemburg, Duitsland en de rest van Europa kunnen we dat niet met zekerheid stellen, omdat er vaak afwijkende regelgeving is voor menners ten opzichte van gebruik van wegen en paden. Hierdoor geldt dus voor alle routes op onze routeplanner in bovengenoemde landen dat we ze als uitsluitend geschikt zijn voor ruiters betitelen.
Trajecten in het buitenland, waarvan we wel met zekerheid weten dat deze geschikt zijn voor menners, zullen als GPX-bestand worden opgenomen in de rubriek Toeristische informatie- Menroutes.
Tip
Wanneer u met paarden gaat reizen, ga dan uitsluitend goed voorbereid op pad en met gezond verstand.
Neem in onbekend gebied altijd een papieren landkaart of uitgeprinte versie van uw route mee, voor wanneer de techniek u in de steek laat.
Tot slot
Paardenmest op openbare wegen en paden zorgt in diverse gemeenten voor overlast. Dit leidt er toe dat gemeenten besluiten om hier iets over op te nemen in hun wetgeving, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Je bent daardoor wettelijk verplicht geen mest achter te laten op plaatsen waar dit hinder veroorzaakt. Dit geldt natuurlijk ook voor parkeer-en picknickplaatsen.
Eigen ervaring:
Persoonlijk vind ik Ruiteren en mennen erg makkelijk in gebruik. Het is erg fijn dat je, vooral in gebieden waar je onbekend bent, een route kan plannen waar je ook met paard mag komen.
Ik gebruik het zelf om buitenritten te plannen en om mijn trektocht routes te plannen. Ook zijn er een aantal thema routes die al standaard te downloaden zijn.