Er zijn veel apps op de markt met een GPS functie om mee paard te rijden. Ik werk veelal met Locusmap. Hierbij een gebruiksaanwijzing van de app.
Stap 1: Download Locus Map Pro in je Google play store op je telefoon
Stap 2: Stel Locus Map Pro in op je telefoon als “standaard”.
Zo zorg je er voor dat de routes direct worden doorgezet naar Locus Map. Anders moet je het namelijk handmatig zoeken via het download menu van je telefoon, met bovenstaande sla je een aantal stappen over.
Stap 3: Zoek het GPX bestand van de route die je graag wil rijden. En klik op het bestand, deze wordt nu automatisch gedownload op je telefoon
Stap 4: Selecteer de gedownloade route op je telefoon. Nu wordt automatisch Locus Map geopend.
Stap 5: Druk op importeer (vinkjes hoef je niet aan te zetten) en de route verschijnt op de kaart
De route rijden met Locus Map als navigatie
Stap 1: Ga naar de drie streepjes links onder in beeld en selecteer Tracks & route beheer
Stap 2: Ga naar opgenomen en selecteer dan de route die je wil rijden
Stap 3: Selecteer het ruitje met het pijltje er in (2e van links onderaan) je kan de activiteit eerst nog veranderen in paardrijden
Stap 4: Selecteer Navigatie (vinkje uit laten) En je kan starten met de route. De pijltjes op de route geven de goede rijrichting aan.
Buddytracker
Een heel fijne bijkomstigheid van Locus Map is de Buddytracker. Deze wil ik ook graag aan jullie uitleggen, want veiligheid staat voorop, en zeker als je, zoals ik meestal doe, alleen rijd.
Stap 1: Ga weer naar de drie streepjes links onderin in het scherm en selecteer in het menu “meer functies”
Stap 2 : Selecteer Buddy tracking en kies volgende, daarna Locus Live Tracking, meld je aan en daarna doe ik altijd deel met iedereen.
Stap 3: Website. Via www.locusmap.eu kunnen mensen je nu volgen. Ga daarvoor naar het menu en dan live tracking. Onderaan vinden mensen die geen lid zijn van Locus Map een kaartje. Als ze inzoomen zien ze precies waar jij je op dat moment bevind. Hij is erg nauwkeurig weet ik uit ervaring.