Deze rit gaat door het Oosterbos tussen Barger Oosterveld (Emmen) en Klazienaveen Noord. Deze rit is alleen geschikt voor ruiters.
Parkeren:
Parkeren kan in de berm van de Tweede Groenedijk in Emmer Compascuum. De berm is ruim en altijd droog.
De route:
Na het opzadelen en ons nog even goed in te hebben gesprayt met muggenspray (dit is hier echt nodig, in verband met het vele water wat je onderweg tegen komt) lopen we naar een paaltje die je goed als opstapje kan gebruiken en rijden daarna direct het bos in. Let op: Dit pad wordt voornamelijk op zondag ook door MTB-ers en wandelaars gebruikt. Heb je hier geen zin in, rijd dan het eerste stukje door de berm langs de rustige weg.
Tara heeft er weer zin in, en ik ook. Eventjes niks aan mijn hoofd na een avondje uit. We blijven het pad volgen tot aan de weg die we over moeten steken om door te kunnen rijden in het bos. Dit is een vrij drukke weg.
Wanneer we over zijn gestoken volgen we het pad naast het fietspad het bos in. We lijken weer alleen op de wereld te zijn op deze zaterdag ochtend. Fluitende vogels, zoemende insecten en het lichte geruis van de wind door het bladerdekzijn de enige geluiden die we horen.
Ik besluit de route iets in te korten vandaag. In de verte zag ik een wat donkere lucht aankomen, dus we slaan het eerste pad wat we tegenkomen in. We kruisen het fietspad weer, maar ook hier loopt een pad naast die we volgen. Dit pad vraagt om een lekkere galop, alleen daar dacht Tara wat anders over. Draf is ook fijn. We komen weer bij de drukke weg die we oversteken en slaan daarna het eerste pad rechtsaf en duiken zo het bos weer in.
Nu komt het mooiste stuk nog. Langs allerlei watertjes. Ook dichtbij huis is het prachtig rijden! In de verte zien we een hele grote groep ganzen herrie makend aan de waterkant. Ook staat er een groep geiten in het natuurgebied waar we omheen rijden.
Al snel zijn we weer bij de auto beland waar Tara haar bakje muesli krijgt en ik even de tijd heb ondertussen haar af te zadelen. Vijf minuutjes in de auto en we zijn weer thuis.
Horeca onderweg:
Geen
GPX bestand route:
https://link.locusmap.app/t/p9qcua