Als paardeneigenaar ben ik dol op Webinars waarin wordt besproken hoe wij het welzijn van onze paarden kunnen verbeteren en al helemaal Webinars die ook nog gratis zijn en in mijn straatje passen betreft de natuurlijke ondersteuning van mijn paard. Gisteravond had ik mij opgegeven voor het Webinar “Help, mijn paard heeft jeuk”. Deze werd gegeven door Shelley Meeuwsen van De Paardentherapeut.
Het Webinar “Help, mijn paard heeft jeuk” is voor paardeneigenaren die graag nieuwe inzichten willen opdoen met betrekking tot jeuk bij paarden, voor paardeneigenaren die affiniteit hebben met natuurlijke gezondheid voor paarden en voor iedereen die warm lopen voor de woorden “kruiden”, “essentiële oliën” en “natuurlijke ondersteuning”.
In het Webinar behandelde Shelley de volgende onderwerpen:
- Verschillende soorten jeuk
- De gemene deler
- Maatregelen
- Natuurlijke middelen
- Hoe nu verder
Verschillende soorten jeuk
Shelley vertelde dat zij onderscheid maakt in vier hoofdcategorieën jeuk. Mok en rasp, Ectoparasieten, Endoparasieten en allergische reacties. Hierna ging zij verder in op elke categorie. Hoe herken je het? Hoe ziet het er uit? Ik leerde van haar dat bijvoorbeeld mok vaak voorkomt bij paarden met veel behang op de benen, aangezien zij meer vet produceren om de beharing waterdicht te houden.
De gemene deler
Van Shelley leren we dat 80% van de weerstand van je paard in de darmen wordt bepaald. Dit betekend dat gezonde voeding en gezonde darmen dus bijdragen aan een goede weerstand. Is de weerstand van je paard niet goed, dan heb je dus meer kans dat je paard last krijgt van jeuk door één of meer van bovengenoemde opties. Wat Shelley met klem adviseert is het voeren van onverpakt hooi bij het aanpakken van jeuk klachten, dit vanwege het verpakkingsmateriaal van bijvoorbeeld voordroog hooi.
Maatregelen
Shelley geeft aan dat als je je paard wil helpen van de jeuk af te komen, je niet alleen je voermanagement onder de loep moet nemen, maar je hele stal management: reduceer stress, voldoende vrije beweging, sociale interactie, passende training, voldoende rustplekken en momenten. En Shelley stelt samen met de eigenaar een protocol op om de homostase van je paard van binnenuit te herstellen.
Natuurlijke middelen
Ik merk dat ik blij word, want we komen bij de natuurlijke ondersteuning. Shelley heeft verschillende natuurlijke producten op een rijtje gezet die helpen de jeuk te reduceren. Zo verteld ze over Weegbree, Aloë Vera, Diatomeeënaarde, Glidkruid en de Grote Klis. Let op: dit is puur ter ondersteuning, alleen gebruik van deze natuurlijke producten lost het probleem niet op.
Hoe nu verder
Via haar website: https://www.depaardentherapeut.nl/ biedt Shelley een cursus aan waarmee je zelf de jeuk gaat beoordelen en classificeren. Je leert waaraan het management van een jeukgevoelig paard moet voldoen en welke rol voeding speelt en wat goede voeding voor een jeukgevoelig paard is. Verder krijg je toegang tot allerlei extraatjes.
Ik vond het Webinar zeer interessant, Shelley vertelde haar visie helder en duidelijk en wat mij opviel is dat zij paarden en hun eigenaren graag wil helpen. Het Webinar wordt vaker gegeven door haar, kijk op haar website voor nieuwe data.