Afgelopen zondag op maandagnacht is er in een weiland in Peer een pony door wolven aangevallen. Dit melden verschillende bronnen uit de media. De 20-jarige pony heeft de aanval niet overleefd, leeggegeten en verscheurd werd het achtergelaten. De eigenaren waren te aangedaan om te reageren richting de media.
De komst van de wolf
Volgens een modelstudie uit 2012 zouden wolvenroedels in Nederland goed kunnen overleven in de natuurgebieden zoals de Oostvaardersplassen of de Veluwe. Sinds 2015 is de wolf in Nederland met toenemende mate waargenomen. Dit ging aanvankelijk om één wolf, een mannetje. In 2019 kwamen de berichten dat ook een vrouwtje ons land is binnengekomen en zo geschiedde het dat er voor het eerst sinds 200 jaar wolvenpups geboren werden.
In 2018 en 2019 kwamen er al berichten over gedode schapen, waar de wolf de dader zou zijn.
Een waarneming van een vermoedelijke wolf of uitwerpselen en/of sporen van een wolf kan gemeld worden bij het Wolvenmeldpunt. Hier worden meldingen meervoudig beoordeeld door een team van getrainde vrijwilligers en experts bij het Wolvenmeldpunt. Jaarlijks komen er zo’n 3.000 tot 4.000 meldingen binnen.
Angst
De angst zit er goed in bij veel paarden- en veehouders. Zo ook dit anonieme teamlid:
"Mijn twee Shetlandpony's staan gelukkig vlakbij huis, maar er zit een groot bos achter waar onder andere schapen staan, een kudde Shetlanders en nog wat koeien. De melding kwam binnen dat de wolf letterlijk achter mijn weiland liep. Dat geeft je toch een flinke angst. Niet zozeer of ze iets gaan grijpen, maar meer wie. De Shetlanders van de achterburen of de schapen van de hobbyboer of de Shetlander van mijn dochtertje?"
De angst is groot bij de bewoners, onder andere de buren van het teamlid. Ook zij vrezen voor het leven van hun paarden, maar hebben niet de mogelijkheid om de paarden op stal te zetten.
"Helaas is het best moeilijk een vergunning te krijgen voor een volledige en stevige stal. Je zou ze haast in de garage moeten opsluiten. De wolf is gezien in de ochtend, laat op de avond en in de nacht. Zou ik mijn pony's dan 24/7 moeten opsluiten?"
Weidedieren beschermen
Wat kun je nu het beste doen om je paarden en overige vee te beschermen tegen de wolf? In Nederland zullen vooral de schapen risico lopen. In mindere mate lopen ook geiten, jonge paarden en runderen gevaar.
Ten eerste is het goed om te kijken naar je afrastering. Elektrische omheining is heel effectief tegen wolven, maar zorg er wel voor dat het hoog genoeg is. Netten worden hiervoor aangeraden van ten minste 120cm hoog. Denk er ook aan dat wolven goed kunnen zwemmen, dus zet ook slootranden af zodat ze niet via het water alsnog je weiland in kunnen komen.
Daarnaast is het ook verstandig om je dieren 's nachts binnen te zetten. Veel wolven zijn voornamelijk 's nachts actief, staan je dieren dan op stal is het al een stuk veiliger.
Waar runderen en paarden in kuddeverband lopen, is het risico overigens ook een stuk lager. Ook valt het op dat de wolf met name achter veulens of kleine pony's aan gaat. Je grote KWPN'er zal minder risico lopen. Daarnaast kun je ook nog kijken voor waakhonden. In Duitsland worden honden bijvoorbeeld gebruikt om de schapen te bewaken.
Het risico op een aanval van een wolf is nooit 100% te voorkomen, maar met bovenstaande maatregelen kan het wel flink verkleind worden.
Welke maatregelen neem jij tegen de wolf? Heb jij ook angst dat ze jouw paarden aanvallen? Laat het weten in de reacties hieronder!