Op zaterdag 29 oktober organiseerde Manege de Driesporen in Onstwedde hun Pompoenen rit. Deze rit van 12,5 kilometer ging door de prachtige omgeving en natuur van Onstwedde. De route was aangegeven met bordjes en onderweg was er nog een spelelement: op sommige plekken lagen pompoenen. Deze moest je tellen en op sommige stonden ook letters waarmee je een woord moest vormen.
Een aantal deelnemers hadden zich prachtig uitgedost voor deze rit.
Om kwart voor elf zouden Tara en ik starten. Natuurlijk waren we lekker op tijd, waardoor wij al om tien uur mochten starten. Nadat ik ons had aangemeld kregen we een route beschrijving mee en een formulier en pen om de goede antwoorden op in te vullen van de pompoenen die we onderweg tegen kwamen.
We verlaten het manege terrein en slaan linksaf de Driesporenweg op. Nog even een "veel plezier" gekregen van Freerk Boskers, de fotograaf, en inmiddels een bekende van mij na alle ritten daar in de buurt.
Tara heeft goede zin en heeft er een flink tempo op. Ik weet dat er twee teams voor mij zijn vertrokken, en het duurt dan ook niet lang of we zien ze in de verte. Tara vond het leuk nog een wedstrijd element toe te voegen en begon aan een inhaalslag. Wederom verwonder ik mij over de prachtige omgeving en de heerlijke zandpaden die we onderweg tegenkomen.
Nadat we onze voorgangers hebben ingehaald komen we even later bij de doorwaadbare plek. Tara wil niet door het water. Freerk, de fotograaf staat aan de overkant van het water en geeft aan, na een poosje proberen, dat er een stukje terug een bruggetje is waar we ook over kunnen. Uiteindelijk maar voor deze optie gekozen, Taar had echt geen zin in natte voeten. Gelukkig hadden veel andere paarden dat wel.
De temperatuur is zeer aangenaam voor de tijd van het jaar, en halverwege de rit merk ik dat Tara het toch wel heel warm heeft door haar eigen bedachte wedstrijd element. Ze zit natuurlijk al volop in haar Teddy-vacht waardoor het zweet van haar af druipt. Even overleg ik met haar dat het mij beter lijkt even wat rustiger aan te doen, maar hier had ze nog steeds geen oren naar. Dan laat ik het maar los… Het is ook best lang geleden dat we een georganiseerde rit hebben gehad, dus ik denk dat ze net zo enthousiast is als dat ik ben.
In het dorpje Veele worden we luidruchtig begroet door alle buurthonden. Taar geeft hier gelukkig niks om. Gelukkig mogen we even later weer een zandpad op de natuur in.
Ik begin wat honger te krijgen en vind in mijn zadeltas nog een reep met noten en granen. Niet echt waar ik zin in heb, maar beter dan niets. Nog een klein half uurtje en dan zullen we ook wel weer bij de manege zijn. En inderdaad, via een klein bosje komen we weer op bekend terrein. Tara zit nog steeds hoog in haar energie, dus ik besluit de laatste kilometers naast haar mee te lopen en samen uit te stappen. Gelukkig begreep ze de hint.
Bij terugkomst was ze gelukkig dusdanig afgekoeld dat ik haar op de trailer kon zetten. Nog even alle vinkjes tellen, die voor de pompoenen stonden die we waren tegen gekomen, ik had er elf geteld; en het woord bij elkaar puzzelen: HERFST. Bij het inleveren van het formulier staat er een kom pompoenen soep klaar met een broodje. Lekker!
We krijgen een zelf kweek setje mee met pompoenzaden ter herinnering aan deze rit. Wij hebben weer genoten! En later op de foto's te zien, de rest van de deelnemers ook. Fotocredits: Freerk Boskers fotografie