In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Toen ik het perceel ging bekijken, was ik meteen enthousiast over de rij bomen die precies in het midden staat. Normaal doe je er jaren over om zo'n mooie natuurlijke rij te hebben. Ideaal voor schaduw voor de paarden. Maar ook een prachtige huisvesting voor vogels en insecten. En toen bleek dat het allemaal berken waren, werd ik helemaal enthousiast, deze zijn namelijk ook nog eens eetbaar.
In de verschillende plattegronden die ik vooraf had gemaakt, had ik elke keer 1 of 2 bomen vrij gehouden, zodat ze hier lekker tegenaan konden schuren. Waar ik even niet goed op gelet had, was dat elke boom omgeven was door hedera klimop. En hedera is giftig. Daarnaast stonden tussen de bomen nog een aantal hulst struiken. Ook giftig. Dus na passen en meten, koos ik er voor om dan alles maar af te zetten. Maar wel zo dat er een aantal paden tussendoor waren. Dat resulteerde in uiteindelijk 2 smalle en 2 brede paden. De omheining kon er ver genoeg vanaf, zodat ze niet bij de giftige struiken kunnen. Maar dichtbij genoeg, zodat ze wel kunnen snoepen van de berk en ik hooinetten in de dikkere takken kan hangen voor wat passive physio.
Ook hier heb ik gekozen voor robuuste palen met donker lint. In dit geval bruin lint en 20mm breed. De praktijk leert inmiddels dat ik dit ga vervangen voor draad, omdat het lint erg snel doorhangt. De hulststruik hebben we laten staan en ook de hedera hebben we laten zitten. Dit zijn groenblijvers en ze eten ze niet. Ze kunnen er ook niet bij. Zo zijn ze een mooie schuilplaats in de winter voor kleine dieren en vogels.
We hebben in totaal 4 paden gemaakt. Twee van de paden lopen buitenom en twee van de paden lopen echt tussen de bomen door. En daar maken ze veel gebruik van. Wanneer het regent en waait, gaan ze er vaak staan om te schuilen. Maar ook in de hitte stonden ze daar vaak. Door de paden zowel buitenom als binnendoor te maken, hebben ze in alle windrichtingen een plek om te schuilen tegen zon, regen en wind. En het ziet er ook nog eens mooi uit!
(Oh en het lint zit inmiddels keurig aan elkaar met lintverbinders 😉 )