In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Huisvesting: de aanleg van mijn equihabitat deel 1 - Blog - Equinemarkt Forum
Huisvesting: de aanleg van mijn equihabitat deel 2 - Blog - Equinemarkt Forum
Huisvesting: de aanleg van mijn equihabitat deel 3 - Blog - Equinemarkt Forum
In een equihabitat zijn niet alleen de paarden belangrijk, maar bied je ook ruimte aan andere dieren. Er wordt rekening gehouden met biodiversiteit. Voor ons een reden om een bloemenstrook aan te leggen. Omdat ons land aan 1 kant aan de weg naar het dorp ligt, is dat de mooiste plek om de bloemen te zaaien. Een strook van een halve meter breed en maar liefst 70 meter lang moest het worden.
We zijn gestart met het maaien en frezen van de strook. Er stond gewoon gras en waar gras groeit, is veel minder ruimte voor bloemen. We hebben diverse bloemenmengsels verzameld, natuurlijk met paardvriendelijke bloemen. En toen konden we gaan zaaien!
In onze gemeente hebben we de Ik-buurt-mee-actie. Ieder huishouden krijgt een waardebon van € 7,50 en iedere inwoner kan een initiatief voor de buurt starten. Je kunt de cheque op die manier doneren aan een initiatief. Ik heb als initiatief opgegeven dat ik 4 insectenhotels wilde plaatsen langs de bloemenstrook. En binnen een dag was het aankoopbedrag aan cheques gestort! Heel de buurt was enthousiast over de bloemenactie en het idee om insectenhotels op te hangen. We hebben de hotels via Natuurmonumenten aangeschaft en opgehangen.
En toen was het wachten tot de bloemen opkwamen. Wat duurde dat lang! Elk groen sprietje werd bijna dagelijks bekeken. En na een maand was het zover. De eerste bloemen gingen bloeien. Prachtig!
De insecten waren al snel aanwezig.
In het paardenmengsel zaten diverse eetbare bloemen, zoals korenbloem, goudsbloem, gele mosterd en zonnebloemen.
We hebben dit jaar nog niks geplukt en aan de paarden gevoerd, zodat alles optimaal kan uitzaaien. De zonnebloemen hebben we een handje geholpen door te knippen en op te hangen om te drogen. Zo kunnen de vogels ze niet kaal plukken (uiteraard hebben we er ook een paar laten staan) en kunnen we ze volgend jaar weer gebruiken om nieuwe zonnebloemen te zaaien.
Overigens hebben de vogels niets te klagen, want ook aan hen hebben we gedacht. Via de plaatselijke weggeefhoek vond ik een vogelstandaard voor voer. Kost niets en wordt zo mooi hergebruikt!
Inmiddels is het november en ook nu staan er nog bloemen in bloei. Het is nog best zacht voor de tijd van het jaar. Diverse bloemen die met de droogte niet opkwamen, zijn nu alsnog opgekomen. En ook nu hebben we dus nog een mooie fleuritge bloemenstrook. Hopelijk komt er volgend jaar nog 2x zoveel voor terug, want naast dat het goed is voor de biodiversiteit, is het ook een prachtig gezicht, al die kleuren langs de track.
Wil je ook meer biodiversiteit? Dit is al heel makkelijk te realiseren met een klein stukje grond of een grote bak, bijvoorbeeld een oude speciekuip/drinkbak. Zorg dat de grond goed los is voor je gaat zaaien. Het beste zaaimoment is in het vroege voorjaar als de laatste nachtvorst is geweest, dan heb je er snel profijt van, maar later in het voorjaar kan ook. Paardvriendelijke zaaimengsels zijn zo te koop, bijvoorbeeld via Femke Dölle of Pure Horse. Zaai het mengsel op de losse grond. Leg hier een dun laagje potgrond of compost overheen. Dit geeft voeding en beschermt de zaadjes tegen opeten door vogels. Daarna geef je het water met een gieter. En dan is het wachten tot het opkomt! Met een beetje geluk zie je na een paar weken de 1e groene sprietjes al.