Met de kerstdagen genieten we van de gezelligheid, familie en vrienden en lekker eten. Ook onze paarden moeten we niet vergeten. Daarom hebben we een aantal recepten voor jullie viervoeters.
Groentesoep met topping
Ingrediënten:
- Slobber
- Ruwvoermix
- Brokjes
- Fruit of groente
Bereid de slobber zoals aangegeven op de verpakking. Je kunt hier elke slobber voor gebruiken. Ik heb gekozen voor Marstall Bergwiesen Mash. Zelfs mijn lastige eter vindt deze slobber heerlijk!
Om het extra lekker te maken gaat er een topping op van diverse ingrediënten. Ik heb gekozen voor de Optiform van Mijten ruwvoermix voor extra kauwgenot, Agrobs Naturmineral balancerbrokjes voor alle benodigde vitamines en mineralen en een mandarijntje voor het lekker. Maar deze topping kun je natuurlijk eindeloos variëren van het gebruikelijke voer tot van alles aan extra’s. Zorg dat je de slobber niet te dun is, zodat je topping goed blijft liggen.
Fruit vinden de paarden heerlijk, maar geef fruit met mate vanwege de suikers. 1 stuks per dag is prima. Welk fruit is eetbaar?
- Appel
- Mandarijn
- Sinaasappel
- Banaan
- Perzik (zonder pit)
- Pruim (zonder pit)
- Aardbei
- Blauwe bes (handje)
- Framboos (handje)
- Bosbes (handje)
- Peer
- Braam (handje)
- Druif
- Mango
- Meloen
Ruwvoer met bijgerechten
Ingrediënten:
- Hooi
- Ruwvoervervanger, zoals een ruwvoermix, grasbrok of luzerne
- Gezonde groente
Doe het hooi in een bak met een sideplate van ruwvoermix en groente (of te wel, strooi het er op, zodat ze gaan zoeken naar de lekkerste hapjes). De ruwvoermix kun je uiteraard ook vervangen door een grasbrok, luzerne of een andere vorm van ruwvoer.
Een extra bijgerechtje zijn groenten. Ik heb gekozen voor sperziebonen, maar je kunt natuurlijk ook andere groenten gebruiken. Check van tevoren even of je paard het mag hebben. Zo zijn aardappelen bijvoorbeeld voor paarden giftig.
Veilige groenten voor paarden:
- Sperziebonen
- Wortel
- Bleekselderij
- Komkommer
- Paprika
- Andijvie
- Venkel
- Bloemkool of broccoli (niet teveel)
- Rode biet
- Salie
- Spinazie
- Courgette
- Paardenbloemwortel
- Pastinaak
- Boerenkool (niet teveel)
- Peultjes
- Veldsla
- Witlof
- Pompoen
- Rozenbottels
- Zoete aardappel
- Radijs
Taart
Ingrediënten:
- 400 gram muesli voor paarden
- 100 gram honing
- 1 stuks fruit (zie lijst hier bovem
- winterpenen of bleekselderij
- Kleine wortels of sperziebonen
Was de wortels. Schil de winterwortels met een dunschiller en rasp ze in een foodprocessor of met een rasp. Was of schil het fruit. Halveer het fruit, haal het klokhuis of pitten er uit en snijd het in stukjes. Doe de muesli in een kom en giet de honing erbij. Voeg de helft van de geraspte wortel toe. Roer het mengsel goed door> Schep het mengsel uit de schaal, leg het op een bord en vorm er een mooie taart van. Gebruik hiervoor je handen of een lepel. Schik de partjes fruit om de taart heen en strooi de andere helft van de geraspte wortel als versiering bovenop de taart. Steek tenslotte de kleine wortels of sperziebonen bovenin de taart als “kaarsjes”.
Eet smakelijk!