In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Wist je dat paarden in het wild zo’n 80 verschillende planten per dag eten? Uiteraard zijn dit verschillende soorten grassen. Maar ook kruiden, takken, schors en bladeren. Bomen en struiken staan dus ook op het dagelijkse menu. De Nederlandse weides bevatten maar een paar soorten grassen en als je geluk hebt wat kruiden. Maar dan komen ze nog wat soorten tekort. Daarnaast is ook de structuur heel belangrijk. Grove vezels zijn goed voor de spijsvertering.
Maar hoe vul je dit nu aan? Wanneer je paard op een pensionstal staat, heb je weinig tot geen invloed op het toevoegen van planten op het terrein. Wel kun je tijdens wandelingen je paard laten grazen of eten. Of je maakt zelf een wandeling waarbij je takken of planten plukt en aanbiedt aan je paard in bijvoorbeeld een snacknetje.
Nu ik zelf mijn terrein in mag richten, moest er ruimte komen voor diversiteit in planten. Uiteraard eetbare en veilige planten voor de paarden die zij mogen snoeien. Ik heb wat kruiden door het gras gezaaid. Daarnaast hebben we natuurlijk de berken waar ze van kunnen snoepen. En ik heb verschillende struiken geplant. Deze tijd van het jaar is dé tijd om struiken te planten in de volle grond. Dit kun je al op een klein stukje grond doen. Je kunt planten regelmatig op Marktplaats vinden, maar er zijn ook kwekers en tuinwinkels die struiken aanbieden, zoals Paard & Plant of Tuinplant.nl.
Zo hebben wij langs een deel van de buitenomheining haagbeuk staan. Deze hoeven wij niet te snoeien, dat doen de paarden voor ons. Daarnaast heb ik om de mesthoop wat aan het zicht te onttrekken, een paar hibiscussen geplant. Deze zaaien makkelijk uit en geven vrolijk gekleurde bloemen.
Wanneer je de keuze gaat maken voor de planten is het belangrijk te weten welke planten veilig zijn voor paarden. Maar ook wat voor grond je hebt, omdat niet iedere plant in iedere grond goed groeit. Zo hebben wij op het hoge deel puin in de grond. Dat betekent dat het goed water doorlaat en dus vrij droog blijft. Ik had hier een stukje van 2x5 meter en heb ervoor gekozen om hier rozen te plaatsen. De Rosa rugosa doet het over het algemeen goed op droge grond. Het is nog een verrassing welke kleuren hier staan, dat weten we in de lente.
Wat heb je verder nog nodig om je planten in de grond te zetten? Uiteraard een spade om een gat te graven, een emmer water en meststoffen. Ik heb als eerste de planten verdeeld over de grond. Daarna op de plek van de plant een gat gegraven. Voor de plant de grond in gaat, dompel ik deze even onder in de emmer water. En als laatste heb ik het gat gevuld met aarde en meststof. In mijn geval eigen compost van paardenmest.
Aan de andere kant van het perceel is de grond lager en natter. En geen puin. Hier kunnen dus planten staan die iets meer vocht kunnen verdragen. Ook is dit de kant waar in de ochtend de zon staat. Hier heb ik 3 kleine stukjes van de wei afgesnoept om zo 3 minibosjes te maken.
Het eerste stuk is 1x2 meter. Echt klein dus. Hier heb ik een mengelmoes van planten geplant die ik nog over had. Een boswilg, 3 meidoorns, een hondsroos en een haagbeuk.
Het tweede stuk ligt wat lager en is natter. Ideaal om wat wilgen te planten. Ik heb gekozen voor een mix van amandelwilg, boswilg en geoorde wilg. Hier komen katjes in, die weer aantrekkelijk zijn voor bijen. De paarden vinden deze wilgen heerlijk, dus ik heb er een hoger draadje boven gespannen. Zodra de planten over een aantal jaar goed geworteld en gegroeid zijn, gaat dit draad weer weg, zodat de paarden zelf kunnen snoeien. Tot die tijd zal ik het zelf moeten snoeien wanneer de planten tegen het draad gaan groeien. Uiteraard mogen de paarden het ‘snoeiafval’ dan opeten 😄
Het derde stuk ligt in het midden en is wat meer zandgrond, dus wat droger. Ook hier heb ik met de keuze van de planten rekening gehouden. In dit deel staan aan de ene kant duindoorn, waar leuke gele besjes in komen voor de vogels (en ook eetbaar voor onszelf). In het midden heb ik twee bosbessen geplant. En aan de andere kant staan rode kornoelje met de prachtige rode bast en hazelaars waar heerlijke hazelnoten in komen.
Alles bij elkaar heb ik zo 12 verschillende eetbare plantensoorten toegevoegd naast de grassen, kruiden en bomen die we al hadden. Van het voorjaar zien we of alles aanslaat, dat is nog even spannend. Hopelijk kunnen ze dan over een aantal jaar heerlijk snoepen van de planten en zo hun menu weer wat gevarieerder maken. Tot die tijd moeten ze het nog even doen met de snacks onderweg.