In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Iedereen die zijn paarden zelf houdt, of pensionpaarden heeft, die kent het wel: je bent nooit klaar. Denk je net alles op de rit te hebben, gaat er weer 1 door het draad. Of wordt die ene paal omver geschuurd. Of wordt de drinkbak omgegooid. Echt, ik houd van mijn paarden hoor, maar het zijn ook wel een stelletje slopers!
Ik wil niet zeggen dat ze dagelijks door het draad gaan, maar elke maand kan ik wel elke keer iets repareren. En dat is echt niet omdat ze express het draad kapot trekken. Soms is het ook gewoon omdat ze te dicht bij het draad rollen of dat ze met opstaan per ongeluk een been in het onderste draad haken. En dan kom je op stal en zie je dit…
Het is dan ook goed om altijd extra draad, lint, isolatoren, koord- of lintverbinders en poortgrepen op voorraad te hebben. En ook palen zijn geen overbodige luxe. Zo staan onze palen best stevig in de grond, maar de paaltjes van onze snackweitjes zijn dunnere vuren paaltjes en niet bestand tegen een paard dat in paniek alles kapot trekt. Aan de ene kant heel fijn dat de palen of het draad breken, want zo blijft je paard wel heel. Ik moet er niet aan denken dat de boel niet mee geeft en de benen kapot getrokken worden. Aan de andere kant blijf je dus wel bezig met reparaties en nieuwe palen in slaan.
Maar ook ander materiaal kan lijden onder de aandacht van onze lieve schatjes. Zo heb ik altijd 2 speciekuipen staan waar ik bij aankomst vaak wat hooi in gooi. Maar ook vrienden van ons die ‘s ochtends altijd een plukje hooi en een wortel komen brengen, kunnen het daar makkelijk in gooien. Ik heb er een steen in gedaan om te verzwaren, zodat deze tonnen niet het hele terrein over zwerven. En over het algemeen hebben ze genoeg te eten, maar zij zijn het daar niet altijd mee eens 😄