Wat is grondwerk?
Grondwerk houdt in vanaf de grond werken. Maar ik gebruik het vooral vanwege de vele mogelijkheden die het biedt. Vaak denken we bij grondwerk aan longeren met of zonder dubbele lijnen. Of juist met balkjes werken. Maar echt grondwerk heeft vele varianten.
· Een labyrint biedt verschillende opties om uit te breiden
· Een ster kun je variëren in hoogte
· Pick up sticks of mikado
· Verschillende ondergronden; zoals plastic, hout, kleden, tapijt
· Balken in verschillende patronen of hoogte
· Pionnen
Dit is slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden die je kunt gebruiken. Vooral de variatie en de vorm van het parcours, bepalen de functie van het moment. Op mijn YouTube kanaal vind je hier ook enkele voorbeelden van.
Waarom gebruik je Grondwerk?
Er zijn meerdere redenen waarom je grondwerk kunt gebruiken.
Het zorgt voor een goed inzicht in het bewegen van je paard
· Het laat zien of je paard moeite heeft met bepaalde wendingen
· Het laat zien of er meer spanning zit aan de linker of rechterzijde
· Je krijgt inzicht in de lengte van de pas van je paard
· Heeft je paard moeite met het optillen van de benen en welke
· Waar bevindt het hoofd zich, hoog of laag
· Wat gebeurt er met de staart van je paard
· Hoeveel focus heeft je paard
· Hoe reageert je paard als het zelf moet nadenken
· Hoe reageert je paard als hij door smalle ruimtes loopt
· Hoe reageert je paard als hij alleen loopt en jij aan de andere kant van een barrière loopt
· Hoe reageert je paard als jij van zijde wisselt
Je zult vast denken ja, je ziet van alles en dan? Dan bedenk of je paard altijd zo loopt. Het is natuurlijk maar een moment opname, maar het geeft zoveel inzicht in je paard.
Hoe werkt Grondwerk?
Vaak zijn we gewend om alles in een flitsend tempo te doen, zo is de maatschappij nu eenmaal. Maar om in mijn ogen alles uit het grondwerk te halen en het grondwerk zo goed mogelijk te benutten, wordt het grondwerk in een langzaam tempo uitgevoerd. Tevens zijn er heel veel stopmomenten. Dit alles zorgt er voor dat het paard de gelegenheid krijgt om te beseffen wat het aan het doen is.
Sommige paarden zijn zo voorwaarts dat zij vaak klungelig overkomen. Zij gooien er vaak balken af of struikelen al over een takje. Het vele stoppen en langzaam lopen geeft je paard ook de kans om te leren nadenken over zijn bewegingen. Maar vooral geeft het de kans om nieuwe dingen te ervaren. Hierdoor krijgt je paard ook nieuwe opties. En hoeft hij niet altijd in hetzelfde gedrag terug te vallen. Hiermee heb je dus de vicieuze cirkel doorbroken.
Dit is maar één van de gevolgen voor je paard er zijn er nog meer;
· Meer flexibiliteit in de schouders en het hele lichaam
· Verruiming van de pas
· Meer zelfbeheersing
· Meer vertrouwen in zichzelf en in jou als begeleider
· Meer rust
· Een sterkere band tussen jullie
Waar zou jij grondwerk voor gebruiken en wat versta jij onder grondwerk. Daar ben ik heel benieuwd naar. Zou je dat hieronder met mij willen delen. Heb je vragen of wil je iets meer weten stuur me dan gerust een mailtje op [anita@oogvoorhetpaard.nl](mailto:anita@oogvoorhetpaard.nl)
Tot de volgende blog!