In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
In een eerdere blog liet ik jullie al zien hoe we de track hebben aangelegd. Voor wie deze niet gelezen heeft: https://www.equinemarkt.nl/blog/644-huisvesting-de-aanleg-van-mijn-equihabitat-de-track
Er moesten ongeveer 100 palen de grond in en op delen van het perceel zit puin in de grond. Dat wisten we, alleen waar dat precies zat, dat wisten we niet. We zijn er inmiddels achter dat dat vooral langs de oprit ligt en tot ongeveer 1/3 het perceel op. De buurman heeft bij de aanleg een aantal gaten geboord met zijn shovel. En zelfs hij had er moeite mee.
En we kunnen natuurlijk niet bij iedere paal de buurman vragen om even te komen helpen. Dus moest er een andere oplossing komen. Want we hebben een tijdelijke omheining moeten zetten vanwege gebrek aan opslag en puin dat nog weggehaald moet worden. En ook bij verandering van de wei achterin moeten we palen de grond in krijgen.
Prikpalen gaan er overigens wel in, maar daar krijg je geen stabiele en stevige omheining mee. Dat is leuk voor tussen vaste palen of voor tijdelijke afzetting van weitjes, maar niet voor de stevigheid. En al zoekende kwamen we op T-post palen. Ik kende niemand die er ervaring mee had, maar volgens de site kunnen ze in puin geslagen worden. Dus op de gok hebben we 10 palen besteld, een speciale palenrammer en een krik om ze weer uit de grond te halen. Wat een gouden investering was dat! Relatief betaalbaar en het staat als een huis. We hebben palen van 1.82m en ze staan zo’n 50cm in de grond. Met de rammer gaan ze zo de grond in en met de krik haal je ze er makkelijk weer uit. Oftewel: een stevige en veilige semi-permanente omheining.
En ook hiervoor heb je isolatoren, poortgreephouders en van alles speciaal voor dit soort palen. Zo hebben we een tijdelijke, maar hele stevige omheining. Het staat als een huis. Echt een aanrader om toch een omheining op puin te kunnen maken.