Op een druilerige dag in februari rijd ik de oprit op bij het atelier van By Baukje. Hier word ik hartelijk ontvangen door Baukje zelf en met een kop thee nemen we plaats in haar kleurrijke atelier waar ze al haar producten van BioThane maakt. Een uit de hand gelopen hobby of een vooropgezet plan om een onderneming te starten?
Waar is het allemaal mee begonnen?
Het begon allemaal met de kennismaking met BioThane producten in de endurancesport. Ik werd verliefd op het materiaal en ontmoette iemand in de buurt die hier producten voor paarden van maakte. Omdat ik nog wel eens van mijn (toen nog) jonge arabier Silver Thaqib viel én we zelf al kleding bedrukte, ontstond het idee voor de Animal Emergency SOS Tag, oftewel de A-tag.
En maar goed ook, want toen ik de A-tag had gemaakt en aan mijn zadel had hangen, viel ik ook daadwerkelijk van Silver. Ik was niet bij kennis en toen ik bij kwam, was Silver verdwenen. De zoektocht naar mij en mijn paard was begonnen. Ik had mijn telefoon bij mij en ben gaan bellen. Na 1,5 uur had de politie mij wel gevonden, maar mijn paard nog niet. Tot de telefoon ging… Een wielrenner had Silver gevonden en kon mij bereiken door de goed zichtbare A-tag. Toen ik deze ervaring deelde op Facebook begon de bal te rollen voor de tags. De vraag naar andere BioThane producten werd echter snel groter en zo kwam er een hoofdstel, teugels en nog veel meer.
Wanneer bedacht je: ik kan meer maken dan A-Tags, ik ga ook andere items maken?
Eigenlijk hebben mijn klanten dit voor mij bedacht. Mijn klanten waren zo enthousiast over de A-tags, dat er steeds meer vraag kwam naar hoofdstellen en andere producten.
Zo opende ik in 2019 de officiële webshop van By Baukje. Iets waar ik enorm trots op ben!
Waarom de keuze voor BioThane en niet bijvoorbeeld kunstleer?
Ik ben met BioThane begonnen omdat ik me toen vooral in de endurance wereld begaf. Ik reed zelf endurance en veel ruiters maakten gebruik van BioThane producten.
Wat maakt het materiaal BioThane zo uniek?
De eigenschappen; zoals de antibacteriële werking. Het neemt geen vocht op en is makkelijk schoon te maken. Het schimmelt ook niet, zoals leer dat wel kan doen als het een tijdje niet gebruikt wordt. Zelf maak ik voornamelijk gebruik van Beta BioThane. Beta BioThane heeft de look en feel van leer en is soepel (en blijft ook soepel, ook wanneer het vriest).
Wat is een typisch kenmerk van By Baukje?
Al onze producten zijn handgemaakt en dan bedoel ik handgemaakt door mijzelf in Nederland. Ik vind de afwerking en details van de producten belangrijk, ik geniet er oprecht van wanneer ik een product kan maken waar over na is gedacht, wat bij elkaar past en wat er mooi uit ziet.
Oeps, nu vraag je mij of dat misschien een beetje bij mij past of ik perfectionistisch ben haha. Ja, een beetje wel, maar dat is ok. Ik ruim ook iedere dag braaf het atelier op en vind het fijn om de dag weer opgeruimd en met een leeg hoofd te beginnen.
Maar behalve de looks is er ook nagedacht over de functionaliteit en multifunctionaliteit van de producten. Denk aan een multifunctioneel hoofdstel of een lange teugel die je ook als longeerlijn kunt gebruiken. Maar ook comfort voor het paard vind ik belangrijk, zo hebben we geen kaptooms met ijzer in de neusriem bijvoorbeeld. Gewoon lekker zacht.
Eigen foto ByBaukje
Welke verbeteringen heb je in de loop der jaren toegevoegd of doorgevoerd?
Het beginproduct was gewoon goed, dus essentiële verbeteringen zijn er niet geweest. Er zijn wel functionele verbeteringen geweest, zoals het gebruik van bredere BioThane, dikkere foam etc.. Ik heb beter materiaal door betere inkoopkanalen. In het begin moet je het doen met een beperkt budget. Door producten te maken en te verkopen, kun je weer investeren, beter inkopen en je producten verbeteren. Ik heb alles op eigen kracht gedaan, er kwamen geen leningen of investeerders aan te pas. En ik heb bewust gekozen voor handgemaakte producten, die ik zelf maak en niet goedkoper uitbesteed in het buitenland. Ik wil eerlijke producten maken en verkopen, maar het is niet makkelijk om het zo te doen. Van eerlijk ondernemen in Nederland word je niet rijk. Het is hard werken voor een fatsoenlijk inkomen. Ik zie het echt als een ambacht en vind het belangrijk dat het product met liefde wordt gemaakt in mijn eigen atelier.
Welk product verkoop je het meeste?
Het product waar het ooit mee begonnen is: de A-tags.
Waar ben je tegenaan gelopen toen je officieel je webshop opende?
Ik ben gestart met de A-tags, gewoon naast mijn baan. Dat ging prima. Ik had alleen de materiaalkosten en tijd, maar verder vrij weinig. Doosjes haalde ik bijvoorbeeld bij de supermarkt, die waren prima te hergebruiken en kostten niets. Pas toen ik het besluit nam om fulltime By Baukje te gaan doen, kwam er veel meer bij kijken. De kosten voor het verzenden, de doosjes die ik ineens in grotere hoeveelheden moest aanschaffen, de investeringen in het bedrijf voor groei en tegelijkertijd je inkomen genereren. Zo ging ik van een werkkamer in huis naar een atelier waar ik een werkstraat heb kunnen maken. Alle apparaten en materialen liggen op een bepaalde volgorde om zo efficiënt mogelijk te werken.
Daarnaast krijg ik veel vragen en wensen van klanten waar ik graag ja op wil zeggen, maar wat niet altijd kan. En soms zeg ik wel ja en moet ik geld inleveren door complexe vragen. Mensen realiseren zich niet altijd dat het echt een ambacht is, dat er tijd in gaat zitten om een product op maat te maken en dat daardoor de levertijd langer is dan 1 of 2 dagen.
Ik ben er echt ingerold en niet begonnen met een businessplan. Met terugwerkende kracht heb ik dit plan wel gemaakt en dan kom je er achter hoeveel tijd en energie een eigen onderneming kost. Je moet veel testen, dat kost veel materiaal, maar je wilt teleurstelling bij klanten voorkomen dus het moet wel goed zijn.
Wat ik mezelf nooit heb gerealiseerd is hoe kwetsbaar je bent als ondernemer, als ZZP-er. Wanneer ik ziek word of een blessure heb is het lastig om By Baukje voort te zetten zonder kwaliteit etc. in te leveren. Ook aan dat soort dingen moet je denken wanneer je gaat ondernemen. En natuurlijk kun je jezelf overal voor verzekeren, maar dat moet financieel wel kunnen.
Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik het anders aangepakt. Niet wat de producten betreft, want die zijn goed, maar wel betreft het ondernemen.
Heb je nog tips voor startende ondernemers in de hippische wereld?
Start met een businessplan en bedenk vooraf: waarom doe je iets? Wat wil je bijdragen aan de paardenwereld? Zorg dat je heel helder hebt wat je wilt en wat je wilt bereiken. Kijk ook naar de toekomst. Je kan in het begin wel kleine ondernemer zijn en daar je prijzen naar maken, maar als je bedrijf groeit en je meer kosten gaat maken, bijvoorbeeld door de belastingen of inhuur van personeel omdat het teveel voor jou alleen wordt, dan kun je niet ineens je prijzen met grote stappen verhogen. Neem dat meteen mee in het begin.
En het allerbelangrijkste; blijf in je product geloven, ook al zijn de klanten soms kritisch.
Wat is je leukste verkoop/reactie/ervaring van een van je producten tot nu toe? En heb je ook wel eens een minder leuke reactie gehad?
Waar ik enorm blij van word zijn alle foto’s en filmpjes die ik krijg of gedeeld worden op social media. Het is heel leuk als mensen blij zijn met de producten en dat ook delen. Heel veel klanten zijn ook tevreden en komen nog een keer terug om te bestellen. Natuurlijk zijn er ook wel eens mensen die niet blij zijn, maar wat ik inmiddels wel heb geleerd is dat je het niet voor iedereen goed kunt doen en dat is in iedere branche het geval; zo loop ik ook liever niet op Nikes, terwijl veel mensen dit fantastische schoenen vinden.
Funfact; voor iedere bestelling die binnenkomt zeg ik nog steeds dank je wel en dat komt echt omdat ondernemen behalve soms zwaar ook echt heel tof is om te doen en je ook een bepaalde vorm van vrijheid geeft die ik anders nooit had kunnen ervaren!
Foto door: Sanderijn de Bruin
Waar ben je het meest trots op?
Toch wel het op eigen kracht een onderneming opzetten, in alle facetten. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken, maar ik heb het toch maar mooi gedaan.
Ik ben het meest trots op de gevlochten kaptoom want dat was echt een proces. Ik had een prototype gemaakt dat helemaal met de hand gestikt was en natuurlijk moest mijn eigen paard die testen. Ik was meteen verliefd op het model en de week daarna had ik een demo met hem, natuurlijk met die kaptoom. Er zijn toen super leuke foto’s gemaakt, maar die kon ik niet delen. Ik had mijn naaimachine toen net, was er nog niet ervaren genoeg mee en met holnietjes had ik de kaptoom nog niet gemaakt. Dat moest dus eerst, maar de bestellingen liepen ook door. Die week leek wel een maand te duren en nu ik dit zeg besef ik mezelf ineens dat ik de foto’s van het prototype nooit heb gedeeld.. Snel maar eens doen..
Welk product zou je in de toekomst nog aan willen bieden in je webshop?
Een anatomisch kopstuk. Momenteel zit die in de testfase en meer kan ik er nog niet over zeggen haha.
En daarna? Dan zal er wel weer iets anders komen. The sky is the limit.
Foto header door: Het Wiebelpaard/Mevrouw Wiebelkont