Misschien herken je de volgende situatie. Jij gaat naar stal en denkt lekker met je paard aan de slag te gaan. Maar eenmaal aangekomen blijkt je paard een compleet ander idee te hebben. Dit is iets wat mij regelmatig is overkomen en er voor gezorgd heeft dat ik echt niet meer blij was met ons paard. Maar paarden zijn net als ieder ander paard gevoelig voor jouw eigen stemming. In mijn geval heb ik nogal wat tegenvallers heb gehad waardoor ik fysiek en mentaal echt momenten heb gehad dat ik minder goed in mijn vel zat. En daar ligt de crux van het hele verhaal.
Je beste vriend?
Als je gaat kijken naar de mentale toestand van jezelf en hoe jij met je paard omgaat. Beschouw jij hem als je vriendje en vind je vooral dat hij je aardig moet vinden? Of denk jij nog dat je boven je paard moet staan en dat hij maar moet doen wat jij vindt. In beide gevallen kom je van een koude kermis thuis. Je creƫert hier geen betere band mee. Hoe dan wel vraag je. De oplossing is heel simpel. Een paard heeft regels en structuur nodig, maar vooral dat jij consequent bent. Het is niet vandaag wel en morgen niet. Het is niet hard of zacht. Je bent ook niet maar een beetje zwanger. Je zult een lijn moeten trekken met iedereen en je iedere keer weer aan deze regels houden. Hiermee ontstaat er wederzijds respect.
Mag ik knuffelen?
Tuurlijk mag je wel een knuffel geven, maar bedenk je dat niet ieder paard daarvan gediend is. Sommige paarden vinden aanrakingen moeilijk, of juist aanrakingen in een bepaald gebied. Onze Onix heeft moeite met alles wat in de buurt van zijn mond komt. Nou dan is het dus zaak om zijn hoofd met rust te laten en hem een knuffel om de nek te geven of liever nog alleen een kriebel. Bij hem geldt; hoe meer je aanraakt hoe onrustiger hij wordt. Dit wil niet zeggen dat hij niet van aanraken houdt, maar te veel is niet zijn cup of tea. En daar heb je het al dat woordje Te, dit is nooit goed (alleen in tevreden).
Mag ik boos worden?
Tuurlijk mag je boos worden. Soms kun je niet anders. Ga je dan slaan of schelden. Liever niet. Ook hier moet ik zeggen dat ik een fase heb gehad waarin wij gefrustreerd raakten met het gedrag van onze paarden. Maar nu zijn we alweer een aantal jaren verder en kan ik oprecht zeggen dat ik blij ben met de hulp en de investering in de trainingen die wij gedaan hebben. Ben ik nog wel eens boos? Oh ja tuurlijk. Maar ik hoef paarden niet te slaan of te schoppen. Soms kan ik wegkomen met een stemwaarschuwing. Maar na jaren training, zie ik het vaak aankomen. En kan hier dus snel op inspringen en een lichte correctie geven.
Je zult misschien denken, hoe kan dit nu? Jij werkt met paarden met gedragsproblemen. Dat klopt, mijn kijk op de problemen is ook niet veranderd maar ik ben weer zoveel meer ervaringen rijker die er voorzorgen dat ik de zaken nu beter in perspectief kan zien. Ik besef ook wel dat niet ieder paard hetzelfde is en dat niet ieder mens hetzelfde is, maar er is een overeenkomst en voor mij blijft dit kijken naar het hele plaatje in plaats van alleen naar het gedrag.
Even resumeren:
- Wees eerlijk naar jezelf. Zit je goed in je vel of heb je een baal dag? Neem dit niet mee. Bedenk dat het misschien beter is om alleen je paard te poetsen of in de stapmolen te zetten. Ga niet rijden of longeren als je echt niet goed in je vel zit. Dit leidt vaak tot strijd en dan is jullie band de dupe.
- Hou je van knuffelen kijk dan naar een ander manier of plek. Hou je van kusjes geven of kriebelen aan zijn lip kijk dan of dit lijdt tot frustratie of stimulatie. Wil je quality time ga dan eens met je paard spelen met bijvoorbeeld een bal.
- Boos worden is goed als het gaat om het corrigeren van gedrag. Moet dit dan een ;"foei dat mag je niet doen!" worden. Nee, juist niet. Wees direct en consequent. Een paard heeft behoefte aan begeleiding en consequente acties, dit zal leiden tot duidelijkheid en je kunt je paard geen groter plezier doen dan een duidelijke leider zijn.
Wil je meer weten over wat ik doe of hoe ik dingen aanpak dan kun je hier contact met mij zoeken. Zou jij jouw ervaring willen delen, dan kun je dat onder dit artikel doen.