Gisteren kwam ik een berichtje op Facebook tegen dat het mooiste ruiterpad van Nederland gesloten is. Natuurmonumenten heeft, zonder hun leden op de hoogte te brengen, het ruiterpad over het Heerikhuizerveld, langs de Posbank, gesloten. Het vignet is duurder geworden, maar dan doen ze dit.
Als reden geeft Natuurmonumenten op: Met het verdwijnen van manege Midden-Heuven werden sommige paden weinig gebruikt. In het kader van de zonering is ervoor gekozen het ruiterpad dwars over het Herikhuizerveld weg te halen. Dit ruiterpad werd ook veel gebruikt door wandelaars. Door het pad op te heffen brengen we meer rust op het Herikhuizerveld. Verschillende soorten profiteren daarvan, met name (grond)broedende vogels.
Dit ruiterpad werd juist heel veel gebruikt. En mensen lopen daar juist veelvuldig NIET op de paden.
De paden die rood gemarkeerd zijn worden nu afgesloten.
Er is inmiddels een petitie gestart om het pad weer open te krijgen: Behoud de ruiterpaden bij het Herikhuizerveld, de Posbank - Petities.nl
Zo ontzettend jammer. Ik heb hier veel met Jim gereden voor hij geblesseerd raakte. We hebben er zelfs de televisie mee gehaald. En ik had gehoopt er over een paar jaar met Noura te kunnen rijden.
Overigens reed ik er nooit in het weekend, omdat er dan teveel mensen lopen. Maar doordeweeks of in de winter was dit de mooiste rit die ik hier in de omgeving kon maken.
Het origineel