In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Ik hou er van om mijn paarden uit te dagen. Ze staan tenslotte 24/7 op dezelfde stek, ze zijn niet onder het zadel door blessure, te jong of te klein. Dus het is goed om ze onbelast te trainen door ze verrijking op andere plekken dan standaard aan te bieden. In de natuur eten ze bijvoorbeeld ook van verschillende hoogtes, door middel van het eten van bomen en takken. Ze zoeken naar eten, scharrelen de hele dag eigenlijk rond op zoek naar dat lekkere hapje. Om dat na te bootsen kun je op verschillende plekken kleine hoeveelheden voer leggen of hangen.
Zo heb ik ook netjes op verschillende hoogtes hangen. De stelregel is 80/20. 80% van de eetplekken onder schouderniveau, zodat ze eten met het hoofd omlaag. De andere 20% hoger om een beetje te rekken en strekken. Let er op dat je de mazen van de hoge netjes niet te klein pakt. Minimaal 4,5 cm is het beste. Zelf maak ik gebruik van een hooitas of hooinet met grotere maas. Zo kunnen ze een plukje hooi pakken en met een normale hoofdhouding het eten wegkauwen.
Naast het eten op hoogte bied ik ook snacks aan in een kleiner snacknetje. Dit handige formaatje kun je overal hangen. Hoog, laag, achter een hek, het maakt niet uit. De maas is vrij groot, dus ze kunnen makkelijk snacken. In het netje kun je van alles stoppen. Hooi, met een paar verstopte wortels. Of zodra de natuur weer gaat groeien kun je ook wat planten plukken. Kleefkruid, braamblad, brandnetel, paardenbloem, paarse dovenetel en zo zijn er nog wel andere eetbare planten die je er in kunt doen. En ook takken, zoals wilg, meidoorn of berk kun je prima in zo'n netje aanbieden. Dit snacknetje is te koop in mijn webshop: Shop | EQUINOJI - Onafhankelijk voedingsadvies voor uw paard
Ik zou heel graag nog een schuurpaal maken met bezems en scratchpads. Maar tot die tijd moeten ze het met een boom doen met grove schors. Het draad (staat geen stroom op) gaat door de meidoorn heen, waar zo ook nog van kunnen snoepen.
Tot zover het fysieke deel. Ook mentaal mogen ze wat uitdaging hebben. Je kunt kiezen voor een paardenpuzzel met boomschijfjes bijvoorbeeld. Dat is wel puzzelen voor gevorderden. Ik heb een plek gemaakt waar ik wat ruwvoermix of kruiden kan aanbieden, maar ook een hooibal in kan leggen om ze mentaal bezig te houden. Er liggen rubberen tegels, zodat ze niet teveel zand binnen krijgen. Je kunt het ze nog extra moeilijk maken door voor dit deel autobanden of takken neer te leggen, zodat ze ook nog opletten waar ze hun benen neer moeten zetten.
En heel nieuw: we sinds dit weekend hebben een snackhoekje! Ik kon wat boomstammen halen en daar heb ik onderschalen voor bloempotten op vast geschroefd. Deze zijn gemaakt van gerecycled plastic. Vandaag heb ik er om aan te wennen wat van de ruwvoermix, esparcettebrok en een appeltje op gelegd. Lekker snacken!