Hoe snel kan de tijd gaan. Voor mijn gevoel stonden we vorige maand voor het eerst op een evenement, namelijk EquiDay in Ermelo. En nu is EquiFair Exloo ook al achter de rug! En wat was het weer leuk om nieuwe leden te ontmoeten, en een praatje te maken met bestaande leden. De goodiebags waren alweer snel uitgegeven en we zijn ook een hoop flyers kwijt.
Tussendoor heb ik hier en daar nog een clinic gezien en wat foto's gemaakt. Hierbij dus een kort verslagje van EquiFair 2023: Exloo.
Om 7 uur ging bij mij de wekker, zodat ik om 8 uur weg kon rijden. Iets eerder dan gepland zat ik in de auto om een hoognodige koffie (lees Latte Macchiato) te halen bij de McDonald's. Op naar het hoge noorden! Het is een flink stuk rijden, maar gelukkig goed te doen zonder vertraging onderweg. Wanneer ik aankom heeft Miranda de stand alweer mooi versierd en ingericht en is het evenement kortgeleden begonnen.
EquiFair is het kleine zusje van EquiDay. Het is kleiner opgezet. Er zijn 2 binnenhallen en er is een buitenterrein, en het aantal stands is aanzienlijk kleiner dan in Ermelo. Wij staan in de kleine hal, wat met deze hitte best prettig is moet ik zeggen!
Het aanbod aan stands is divers, er zijn veel mogelijkheden om touwproducten te kopen zoals touwhalsters en leidlijnen, er zijn meerdere stands die voeding verkopen en er zijn een aantal coaches en instructies aanwezig. Daarnaast is Brooke Hospital for Animals weer van de partij en staat ook MediaBoek er weer met een uitgebreide stand vol boeken. En zo vergeet ik vast nog meer soorten stands.
De eerste clinic die ik bezoek is die van Siem Budding. Siem is 19 jaar oud en doet aan boogschieten te paard. Dat klinkt niet alleen heel stoer, dat is het ook! Samen met James laat hij een stukje van zijn sport zien. Tussendoor beantwoord hij vragen uit het publiek en vertelt hij onder anderen over de wedstrijden die hij rijdt. Hoe het kan dat Siem zo goed is? Oefenen, oefenen, oefenen. Het boogschieten doet hij al vanaf dat hij 9 jaar oud is, en sinds zijn 12e doet Siem dit vanaf het paard. Wil je meer te weten komen over Siem of het boogschieten te paard? Kijk dan even op zijn website.
Binnen, in de grote hal, gaf Eef Veenstra een clinic over trailerladen. Met behulp van tonnen en balken bootst zij een trailer na voor het paard, zodat deze kan wennen aan krappere ruimtes zonder dat deze direct in een trailer staat. Op die manier leert het paard om te gaan met een ruimte waar hij niet voorwaarts uit kan, en waar hij niet kan omdraaien.
Terug naar de kleine hal. Hier werd een clinic gegeven van "Een met je paard". Zij legden de basisvaardigheden voor samenwerking uit, waarbij twee bezoekers uit het publiek aan de slag mochten met twee kleine Shetlanders. De basis bestaat volgens hen uit ontspanning voor paard en ruiter, openheid en begrip voor elkaars eigenheid, écht contact maken, wederzijdse communicatie en verbinding, samenspel, vreugde en flow. Meer over deze werkwijze vind je op hun website.
Nadat we nog wat bezoekers bij de stand hebben gesproken, is het tijd om weer naar buiten te gaan. Daar komt een clinic van de "Riders of the North" met een uitleg over hoe zij hun Vikingpaard trainen. Dit is een groepje enthousiastelingen die zich bezighouden met geschiedenis en ook graag meedoen aan zogeheten re-enactments. Compleet gekleed in een Vikingoutfit (dat moet zweten zijn met deze temperaturen) laten ze zien dat ze de paarden desensibiliseren op o.a. tonnen, het gebruik van zwaarden te paard en dat ze de paarden laten wennen aan mensen. Lisa rijdt Rune tijdens deze clinic, en Rune vindt het maar wat leuk om tonnen omver te lopen. Rune is een Schwarzwalder Fuchs. Daarnaast hebben ze ook Welsh Cob Woody bij zich, die is nog wat groener in het Vikingenwerk.
En dan is het alweer tijd voor de laatste show. Die wordt gegeven door Iris en Salvador. In vrijheid geeft zij een mooie show waarbij Salvador allerlei vrijheidsdressuur laat zien.
Was jij er ook bij? Wat was jouw favoriete onderdeel?
Als je niet naar Exloo kon komen, hoop ik dat je met dit verslag alsnog een mooi beeld van EquiFair hebt gekregen. Op 3 september strijkt EquiFair neer in het zuiden van het land, namelijk in Someren. Wij zullen daar als standhouder niet aanwezig zijn, maar wellicht dat we jullie daar als bezoeker tegenkomen! Volgend jaar EquiDay zijn we sowieso weer van de partij!