In deze serie blogs neem ik jullie mee in de zoektocht en het leerproces van veulen naar rijpaard. Mijn zoektocht begon drie jaar geleden toen ik besloot dat ik een veulen wilde kopen als opvolger van mijn haflinger. Maar waar begint zo'n zoektocht nu? En waar moet je op letten bij het kopen van een veulen?
Voor mij was het kopen van een veulen echt helemaal nieuw, dus er ging een uitgebreide zoektocht aan vooraf. De belangrijkste vraag was: wat wil ik in de toekomst? Ik ben inmiddels de 40 gepasseerd en na de struggles met mijn haflinger Jim was de belangrijkste eis: lief, nuchter en nergens van onder de indruk. Het ras maakte met niet per sé uit, maar een koudbloed had wel de voorkeur. Mijn budget was zo'n 3000 euro, en eventueel nog transportkosten van maximaal 1000 euro daarbij als het veulen uit het buitenland zou komen. Qua rijden ben ik een recreatieve westernruiter en dat bevalt heel goed. Met dat in mijn achterhoofd ging ik op zoek op marktplaats, e-horses en andere verkoopsites. En daar vond ik een fantastisch Noriker veulen. Een appaloosa, stond wel in Zuid-Duitsland, verwachte maat was groot, ouders fors gebouwd. Omdat het coronatijd was, konden we niet gaan kijken, maar ik heb wel contact opgenomen met de fokker en die heeft van alles aan foto's en filmpjes doorgestuurd. Helaas was er voor mij al een geïnteresseerde geweest en die heeft hem uiteindelijk ook gekocht. Jammer voor mij, maar ik zocht door. Het buitenland was in die periode niet ideaal, want we mochten niet gaan kijken omdat veel landen in lockdown zaten. Nu had ik ook al een paar keer een geweldig veulen op Marktplaats gezien, maar ja, prijs op aanvraag. Het was een paint horse merrieveulen, zwartbont, 1 maanoog, met prima papier en ik wist zeker dat ze boven mijn budget zou zijn.
Maar na een tijdje verder zoeken op E-horses, heb ik toch maar eens contact opgenomen met de adverteerder. Ze stond namelijk nog steeds op Marktplaats. Uiteraard heb ik naar meer dingen gevraagd, maar uiteraard ook naar de vraagprijs. Ik had immers een maximaal budget. En wat schetste mijn verbazing: ze viel binnen budget. Okee, wel met een deel van de transportkosten erbij, maar een trailer huren is nu eenmaal goedkoper dan buitenlands transport regelen. Dus een afspraak gemaakt en een paar dagen later zijn we gaan kijken. En ik was verliefd. Sowieso was ze een plaatje om te zien. Maar zo nuchter, zo lief, zo braaf en heel mensgericht. Dit moest haar worden.
We zijn nog een aantal keer geweest voor ze mee ging naar huis en iedere keer voelde het goed. Ze was gezond, bewoog correct, had een prima afstamming en inmiddels had ik ook al wat familieleden opgespoord. En bijna iedere nakomeling van dezelfde vader was braaf, nuchter en mensgericht. Het enige nadeel van het kopen van een veulen is, is dat er nog niet veel te keuren valt. De dierenarts heeft wel een check gedaan en behalve het vermoeden van een wormbesmetting, was er niets op aan te merken. Maar dingen als een buigproef of op het harde en zachte longeren kan niet met zo'n jong dier. Dus ondanks alle research, blijft het kopen van een veulen wel een beetje een gok.
Een maand nadat ik haar gekocht had, hebben we haar opgehaald met de trailer. En ook dat kost wat voorbereiding en research. Daarover een volgende blog meer.
Checklist:
- Maak van tevoren een lijstje van het type paard dat je zoekt: koudbloed/warmbloed, karakter, gebruiksdoel;
- Bekijk advertenties van veulens of neem contact op met fokkers van het type paard dat jij zoekt;
- Bezichtig een veulen 1 of meerdere keren, kijk naar de bouw, naar de beweging en check zelf de gezondheid;
- Een echte keuring is bij een veulen niet mogelijk, maar laat een dierenarts wel een gezondheidscheck doen;
- Zorg voor aankoop dat je een geschikte plek hebt in een opfok of in een gemengde kudde. Veel kunnen bewegen is essentieel voor een veulen;
- Vraag aan de fokker/eigenaar of hij/zij oefent met het veulen ABC, zodat het veulen aan een halster gewend is, kan mee lopen, een voetje op kan tillen;
- Informeer bij de fokker/eigenaar naar de voeding die het veulen krijgt, zodat je dit de eerste tijd ook kunt geven voor je overstapt op het door jou gewenste jonge paarden voer;
- Informeer bij de fokker/eigenaar welke behandeling het veulen tot de aankoop heeft gehad, zoals een wormenkuur.
Het vervoer van een veulen na aankoop komt in een volgende blog aan bod.