In deze serie blogs neem ik jullie mee in de zoektocht en het leerproces van veulen naar rijpaard. Mijn zoektocht begon drie jaar geleden toen ik besloot dat ik een veulen wilde kopen als opvolger van mijn haflinger. Ik vond een fantastische paint horse merrie. Na een paar bezoekjes heb ik haar gekocht en toen was het wachten tot ik haar op kon halen. Maar hoe moet je nu een veulen vervoeren in een trailer?
Het vervoeren van een veulen is echt wezenlijk anders dan het vervoeren van een volwassen paard. Het vastzetten is namelijk een probleem. Veel veulens zijn het vast staan nog niet gewend, of zijn simpelweg niet groot genoeg om het hoofd over de voorstang te doen. Maar hoe pak je dat dan aan? In de opfok wordt vaak de trailer in het land gezet en gaan de veulens er via een kraal in. Maar mijn veulen kwam niet van de opfok. De trailer kon niet op de wei gezet worden. Zij moest daarom gewoon geladen worden zoals je met een ander paard ook doet.
Allereerst is het belangrijk dat het veulen gewend is aan een halster en het meelopen aan de hand. Zodra dit vertrouwd is, is het wijs om te oefenen met laden. Je kunt hier in eerste instantie gebruik van maken van een braaf te laden paard. Gebruik dan wel een tweepaardstrailer, zet het brave paard er in en ga er met het veulen achteraan. Uiteraard kun je ook met het veulen alleen oefenen, zorg dan voor voedselbeloning. Neem alle tijd, het is allemaal vreemd en een schuine plank op en weer af gaan kan heel spannend zijn.
Als er genoeg getraind is en de dag van het daadwerkelijke vervoer daar is, zijn er ook nog voorbereidingen nodig. Omdat je veulen niet vast kan staan, is het belangrijk dat je de punt van de trailer opvult, zodat het veulen niet onder de voorstang door kan en al het gewicht op de voorkant komt. Je kunt dit opvullen doen met kleine baaltjes hooi, zo is er meteen wat te knabbelen onderweg. Zorg wel dat de baaltjes goed vast staan. Verder is een bedje van stro of zaagsel fijn, mocht het veulen willen gaan liggen, dan ligt het in ieder geval zacht. Je veulen staat los in de trailer en kan ook omdraaien. Sommige paarden vinden het juist fijner als ze omgedraaid of overdwars kunnen staan en houden zo beter balans. Om te voorkomen dat het veulen in paniek over de klep springt, is het verstandig om een veulenrek te plaatsen, de klep dicht te doen of het zeiltje naar beneden. Zorg dat een zeiltje of klep ook echt goed vast zit, desnoods extra met een touwtje.
Wil je je veulen onderweg in de gaten houden, kun je uiteraard een camera in de trailer plaatsen. Schrik niet als je veulen ineens omgedraaid staat of ligt, dat kan prima voor de balans. Let wel op met uitladen. Door de hooibaaltjes voorin is het lastig om er via het deurtje in te gaan. Moet je er via de klep in, zorg dan dat je trailer in een afgesloten ruimte staat. Mocht je veulen er al zelf uitlopen voor je het touw hebt vastgemaakt aan het halster, kan het in ieder geval nergens heen.
Ik denk dat ik het vervoer het spannendste vond van het hele aankoopproces. Mede ook omdat de camera het niet deed, ondanks uitgebreid testen. Onderweg stoppen om te kijken of het goed ging, durfde ik ook niet uit angst dat ze door het deurtje naar buiten kon komen. Wij zijn aan 1 stuk doorgereden, uiteraard heel rustig. Toen we aankwamen stond ze inderdaad omgedraaid in de trailer. Ze bleef braaf staan en ik kon haar zo aan het halstertouw naar buiten leiden. Daarna kon ze lekker op de wei met een bak hooi om bij te komen.