Hey daar, Equinemarkt lezer! Ik ben Naomi, en ik ben paardenhuidtherapeute. In deze blog neem ik je mee in mijn wereld en vertel ik je wie ik ben, wat ik doe, waarom ik me richt op paarden met huidproblemen, en hoe ik te werk ga.
Over Mij
Ik ben Naomi, en ik ben huidtherapeut. Na vier jaar studie om mensen te helpen met huidproblemen, run ik nu mijn eigen praktijk waar voornamelijk vrouwen komen met acne en rosacea. Maar mijn verhaal neemt een wending toen ik werd benaderd door paardenverzorgers en in de fascinerende wereld van paardenhuid dook.
Wat ik ontdekte, verraste me. De huid van paarden verschilt eigenlijk niet zo heel veel van die van mensen. Hierdoor kon ik vaak snel oplossingen vinden voor de huidproblemen bij de paarden waar mensen mij over vroegen. Ik paste mijn kennis toe die ik al heb door mijn affiniteit met de huid en wetenschappelijk onderzoek naar huidproblemen bij paarden.
Het viel me op dat er veel producten op de markt zijn die eigenlijk niet effectief zijn en soms zelfs een huidprobleem erger kunnen maken door de ingrediënten die ze bevatten. Het stoorde me dat er zo weinig kennis is over productgebruik en hoe de huid werkt en dat marketing wordt gebruikt om ineffectieve of niet passende producten te verkopen, ten koste van en over de rug van de gezondheid van "zieke" paarden. Waarschijnlijk heb jij ook al veel producten uitgetest die niet altijd het resultaat geven wat je verwacht had.
Het raakte me dat zoveel paarden last hebben van jeuk, pijn, en een geïrriteerde huid, terwijl dit helemaal niet nodig is. Er is zoveel mogelijk om dit allemaal tegen te gaan of te voorkomen!
Op advies van vrienden en vriendinnen begon ik daarom als paardenhuidtherapeute. Mijn doel is om paarden met huidproblemen te helpen en hun verzorgers te leren hoe ze de huid van hun paard het beste kunnen verzorgen. Zo kunnen jeuk, pijn, irritatie, bultjes, wondjes en zwellingen worden voorkomen of verminderd.
De komende maanden zal ik een aantal blogs posten over veelvoorkomende huidproblemen bij paarden, zoals zomereczeem, mok of rasp, schimmelinfecties, mijten en CPL, zodat jij huidklachten bij je paard snel aan kunt pakken en de lasten hiervan bij je paard zo goed als mogelijk kunnen verdwijnen.
Waarom een gezonde huid belangrijk is voor je paard
Ik heb al veel paarden kunnen ondersteunen en gezien dat wanneer je de huid goed begrijpt, de huid van het paard daadwerkelijk kan verbeteren, sterker kan worden en tot rust kan komen.
Misschien heeft jouw eigen paard wel te maken met een van de volgende huidklachten: constante jeuk, hardnekkige wondjes, storende korstjes, ongewenste schilfers, kale plekken, verdachte knobbels of bultjes op de vacht, of zelfs onaangename schimmelinfecties of mijten op de huid.
Het kan ontzettend frustrerend zijn wanneer deze klachten steeds terugkeren, alsof het een eindeloze strijd is waar jij en je paard doorheen moeten. Van behandelen en smeren tot zoeken naar nieuwe oplossingen. Het is allemaal gedoe.
En jij, als toegewijde paardenverzorger, bent vast continu op zoek naar de sleutel om eindelijk die rust in de huid van je paard te krijgen, zodat hij er geen last meer van heeft. Je wilt niet langer machteloos toekijken terwijl je paard lijdt.
Want je weet wat deze huidaandoeningen kunnen veroorzaken bij je paard. De gevolgen kunnen enorm zijn als je niet het juiste doet.
Je hebt vast wel gehoord van veelvoorkomende huidaandoeningen zoals zomereczeem, mok of rasp, huidreacties op mijten of schimmels, zonverbranding of allergische reacties, en CPL. En misschien heeft jouw paard ook wel een van deze aandoeningen.
Wat als je paard eczeem heeft en zichzelf kapot schuurt van de jeuk? Wat als de haren uitvallen door een of ander schimmeltje of door jeuk van beestjes op de huid? Wat als wondjes aan de benen niet genezen? Je herkent vast dat schrijnende gevoel van een schaafwond. Of wat als die wondjes niet kunnen genezen door vocht? Voedingstoffen kunnen de huid niet meer herstellen doordat het vocht een goede bloeddoorstroming tegenhoudt. Het gevoel wat paarden met CPL hebben herken je vast wel, hoe je benen aanvoelen na een lange dag staan, rusteloos en zwaar. Het drukkende gevoel, elke dag opnieuw...
Eerlijk gezegd, hoe zou jij je voelen als jeuk, pijn en irritatie je dagelijks leven beheersen? Je raakt afgeleid van wat je wilt en moet doen. Je hebt er gewoon last van. Helaas is dat bij je paard niet anders. Jij kunt krabben bij jeuk of een zalfje smeren, maar je paard kan dat niet. Dat is jouw taak als verzorger.
Deze symptomen en klachten bij huidproblemen veroorzaken niet alleen ongemak voor je paard, maar kunnen ook de prestaties en het welzijn van je paard beïnvloeden. Daarom is het essentieel dat we als paardenverzorgers onze paarden helpen om een Power Paardenhuid te krijgen en te behouden, zodat je paard letterlijk lekker in z’n vel zit.
De huid weerspiegelt de gezondheid van je paard van binnenuit.
Vaak is het probleem tweeledig. Ten eerste heb je een beschadigde huid, en dit activeert het immuunsysteem om te reageren. Deze reactie maakt de huid kwetsbaarder als het onderliggende probleem niet van binnenuit wordt opgelost. Het is een neerwaartse spiraal waarbij de beschadigde huid en het verzwakte immuunsysteem elkaar beïnvloeden.
Bij huidproblemen zie je dat de huid zelf beschadigd is. Jeuk, pijn, warmte of zwelling zijn de reacties van het immuunsysteem hierop. Hier gaat het vaak mis. De huid wordt van binnen en van buiten niet goed geholpen, waardoor het herstel moeizaam verloopt en nieuwe problemen zich aandienen.
Het doel is altijd om een gezonde, sterke paardenhuid te krijgen en te houden. Daar heb je hier 3 stappen voor nodig, namelijk die vanuit mijn Power Paardenhuid Stappenplan. En dat zijn:
Stap 1 Ondersteun de huid
Dit doe je aan de hand van de juiste, werkzame producten die de huid beschermen en kalmeren, zodat invloeden van buitenaf de huidklachten minder zullen triggeren.
Stap 2 Ontstress de huid
De tweede is ontstressen van binnenuit met voeding en supplementen, zodat het immuunsysteem sterk genoeg is om de huid goed op te kunnen bouwen.
Stap 3 Onderhoud de huid
En als laatste wil je de huid super goed onderhouden, zodat je de huid in de gaten kunt houden en een terugval voorkomen kan worden.
Met deze stappen kun je huidproblemen effectief en duurzaam aanpakken, zodat huidklachten onder controle zijn en de last die je paard ervaart minder en minder wordt. Ook weet jij precies wat je moet doen als er wel ineens iets verschijnt op de huid en ben jij minder moeite, tijd en geld kwijt aan het zoeken naar een wondermiddel.
Doelgericht zijn is bij huidproblemen de oplossing, zowel van binnen als van buiten.
Wil je weten hoe jij huidproblemen, zoals eczeem, mok of een andere huidklacht, aan kunt pakken? Je kunt mijn Power Paardenhuid Stappenplan Gratis downloaden op www.depaardenhuidtherapeute.nl en volg mij voor meer tips op Instagram of Facebook @depaardenhuidtherapeute.
Leuk als je me een berichtje stuurt met wat jouw struikelblok is in het oplossen van het huidprobleem bij je paard!